آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
شنبه 01 بهمن 1401
کد خبر: 5206
تعداد بازدید: 132

مرمت امام‌زاده بابااحمد در اندیکا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا گفت: بنای تاریخی امام‌زاده بابااحمد به‌همت اداره اوقاف و امور خیریه و هیئت اُمنای اندیکا و با نظارت کارشناسان اداره میراث‌‌فرهنگی این شهرستان مرمت شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی یکم بهمن‌ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: پس از تهیه طرح‌های آسیب‌شناسی این بنا، کار مرمت، ساماندهی و استحکام‌بخشی آن انجام شد و هم‌اکنون فقط به محوطه‌سازی نیاز دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا افزود: روستایی که امام‌زاده بابااحمد در آن قرار دارد در بخش مرکزی شهرستان اندیکا در استان خوزستان و در مسیر جاده‌ قلعه‌‌خواجه به‌ شهرلالی قرار دارد و از مکان‌های دیدنی و باستانی اطراف آن، حمام آب گرم است که قدمتی هزارساله دارد.

او ادامه داد: منطقه زیارتی ـ سیاحتی امام‌زاده بابااحمد با داشتن بقعه متبرکه، رودخانه خروشان، طبیعت بکر و آثار تاریخی، یکی از مناطق مهم گردشگری استان خوزستان در شهرستان اندیکا محسوب شود.

موسوی خاطرنشان کرد: بنا بر بررسی‌های صورت‌گرفته قدمت بقعه و زیارتگاه امام‌زاده بابااحمد به دوره‌ پادشاهی معین‌الدین شاهرخ میرزای تیموری (۷۸۳-۸۲۵ هجری خورشیدی) و قبرستان پیرامون آن که شامل قبور قدیمی با سنگ‌های تراشیده شده و شیرسنگی‌های زیبا و خوش‌تراش است به دوره‌های پیشین نیز می‌رسد.

او بیان کرد: با کمی فاصله از این بقعه، ساختمان حمام آب گرم معدنی با دو درب ورودی کم‌ارتفاع وجود دارد که در دامنه کوه واقع شده و سطح سقف آن با شیب دامنه تقریباً برابر و یکسان است. این حمام آب گرم معدنی حاوی گوگرد با خاصیت درمانی است که گویا در همان زمان شاهرخ میرزای تیموری ساخته شده و آن را یکی از کرامات و معجزات بی‌شمار امامزاده بابا احمد به شمار آورده‌اند.

این اثر به علت قدمت تاریخی بنا در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب