آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد خبر: 5483
تعداد بازدید: 111

پیام تبریک مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان در پیامی روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی را به فعالان این عرصه تبریک گفت.
در پیام محمدحسین ارسطوزاده آمده است.
 
«امسال، بناها و محوطه‌های تاریخی در حالی پاسداشت می‌شوند که بیش از سه دهه از آن هنگام که روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با تلاش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، توسط یونسکو در تقویم بین‌الملل گنجانده شد، می‌گذرد و در طول این سال‌ها، ایده‌ها، آراء و نظرات گوناگونی در این‌باره در معرض دید افکار عمومی قرار گرفته است.
 
شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) روز ۱۸ آوریل برابر با 29 فروردین را به‌عنوان روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی نام‌گذاری کرده است. هدف از گرامیداشت این روز، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی‌افزایی درباره اهمیت میراث‌فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌ها است.
 
ایکوموس برای روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی امسال شعار «تحولات میراث» را انتخاب کرده است که در راستای تحقق و تبیین این شعار و رسیدن به جایگاه مناسبتر در حوزه میراث‌فرهنگی نسبت به گذشته (مراقبت، حفظ، احیا، مرمت و پاسداری از مواریث فرهنگی)، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان برنامه‌های سال جاری را در حوزه دانشگاهی، علمی و پژوهشی در دستورکار قرار داده است که در این راستا می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی در برخی از دانشگاه‌ها، پایگاه‌های میراث‌جهانی و اماکن تاریخی اشاره کرد.

اینجانب ضمن تبریک این روز به همه اساتید، پژوهشگران، کارشناسان، فعالان، میراث‌بانان و دوستداران عرصه میراث‌فرهنگی و همکارانم در این حوزه، امید دارم در سال پیش رو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های همه آحاد جامعه به ویژه با همراهی انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی، جوامع محلی، اصحاب رسانه،خیران میراث‌فرهنگی و همه ذینفعان، بتوانیم وضعیت حفاظت و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی را به عنوان یک اصل و وظیفه ملی ارتقاء بخشیم.»


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب