آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
یک شنبه 21 خرداد 1402
کد خبر: 5612
تعداد بازدید: 111

چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول از برگزاری چهارمین دوره کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در سال جاری خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، دکتر مهدی بدیعی با اشاره به اهمیت حفظ میراث‌جهانی جندی‌شاپور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، اسفندماه امسال میزبان چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول افزود: این کنگره باحضور اندیشمندان، محققان و مورخان بین‌المللی و نماینده یونسکو برگزار خواهد شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، معاون اول رئیس جمهور و...  مهمانان داخلی کنگره هستند که به صورت حضوری و مجازی در این کنگره شرکت خواهند کرد.

او عنوان کرد: درخصوص کاوش منطقه باستانی جندی‌شاپور که یکی از مصوبات کمیته فرهنگ و تمدن بود، قرار است با کمک میراث‌فرهنگی و وزارت علوم و معاونت ریاست جمهوری، اعتباری برای جندی‌شاپور درنظر گرفته شود تا هم کاوش منطقه آغاز شود و هم این‌که کار پژوهشی انجام شود.

بدیعی درخصوص کاوش جندی‌شاپور گفت: یکی از مشکلات، زمین جندی‌شاپور است که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار آن زمین کشاورزی است و برای کاوش نیاز است که به مالکان آن، زمین‌های کشاورزی دیگری واگذاری شود.

 کهن‌ترین دانشگاه و بیمارستان باستان در زمان ساسانیان ۱۸۰۰ سال پیش‌تر در محل شهر جندی‌شاپور در شرق دزفول کنونی بنا شد. دانشمندان این دانشگاه در حوزه‌های گوناگون پزشکی، نجوم، ریاضیات، حکمت، فلسفه و ترجمه متون به صورت کاملاً سازمان یافته فعالیت می‌کردند. پیشرفت علوم در جندی‌شاپور به چنان پایه‌ای رسید که به بزرگ‌ترین سازمان علمی جهان تبدیل شد و عظمت آن تا حدود هفت قرن پایدار ماند.

انتهای پیام/


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب