آخرین به روز رسانی: جمعه 28 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 28 اردیبهشت 1403
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد خبر: 6207
تعداد بازدید: 24

فاز دوم ساماندهی محوطه باستانی کولفرح ایذه آغاز شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از آغاز فاز دوم ساماندهی محوطه باستانی کول فرح ایذه، هم زمان با روز جهانی محوطه ها و بناهای تاریخی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان،  مهدی فرجی با اشاره به جایگاه مهم کول فرح در پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی-طبیعی ایذه» گفت: وجود شش نقش برجسته ارزشمند از دوره عیلامی در قلب زاگرس میانی و اهمیت این میراث کهن در میان مردم فرهنگ دوست ایذه و لزوم توجه به زیرساخت های آن از اولویت های پایگاه میراث فرهنگی ایاپیر از بدو تاسیس تاکنون بوده است.
فرجی افزود: به همین سبب هم زمان با روز جهانی محوطه ها و بناها، دومین فاز ساماندهی و بهسازی زیرساخت های گردشگری این محوطه باستانی وارد فاز اجرایی شد تا همچنان میزبان گردشگران و علاقه مندان داخلی و خارجی باشد.
او ادامه داد: تعمیر و تکمیل سرویس بهداشتی با ۸ چشمه ایرانی و فرنگی، به روز رسانی ایزوگام سقف ساختمان سنگی نگهبانی، تعمیرات سنگفرش مسیر دسترسی به نقوش برجسته، تکمیل نورپردازی، تعمیرات آبرسانی و برق رسانی محوطه و تعمیرات ساختمان پایگاه از جمله مواردی است که هم اکنون در حال اجراست.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ایذه تاکید کرد: با این همه، حفاظت و نگهداری این زیرساخت ها نیازمند توجه جدی بومیان محلی ، مردم شهرستان و گردشگران است و به قطع یقین بدون همکاری و همیاری جمعی نه تنها در کول فرح که در هیچ محوطه باستانی دیگری نیز هیچ اثری ایمن نخواهد بود.
مهدی فرجی در پایان گفت: این پروژه با حمایت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و از محل اعتبارات استانی و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در حال اجراست.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب