آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
شنبه 30 خرداد 1394
کد خبر: 1264
تعداد بازدید: 3238

آغاز مرمت بقعه سیدمحمد بازار در شوشتر

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان خبر داد؛

آغاز مرمت بقعه سیدمحمد بازار در شوشتر














مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز عملیات مرمت بقعه سیدمحمد بازار در شهرستان شوشتر خبر داد و گفت: فاز نخست عملیات مرمت تا مرداد ماه بطول می انجامد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری خوزستان؛
افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اعلام این خبر افزود: مرمت بقعه سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر پس از مطالعه و ارزیابی های دقیق در سازه و بنا از روز گذشته آغاز شده است و با سرعت انجام می شود.


وی زمان اجرای فاز نخست مرمت این بنا را دو ماه اعلام کرد و گفت: قرار است نجات بخشی و حفاظت اضطراری بنا در فاز نخست در دستور کار باشد و سپس مراحل بعدی کار در فاز دوم مرمت از موقعیت های در معرض خطر در نجات بخشی استخراج می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: در مرمت این بنا حفاظت اثر، مهار تحرکات بنا و لغزش ها و زدودن الحاقات ناهمگن بنای تاریخی سیدمحمدبازار در برنامه فعالیت پیمانکار خبره قرار گرفته است.
حیدری افزود: بنای سیدمحمد بازار دارای پی غرق آبی است و استخراج آب موجود در قنات و یا چاه موجود در این اثر تاریخی اصلا به صلاح نیست و تنها قسمت هایی که در پی غرق آبی این بنا دارای ریزش هستند مرمت می شوند.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه تغییر در آب موجود در پی این بنا باعث تخریب اثر می شود و به این دلیل باید کوشید تا شرایط موجود بنا حفظ و با این شرایط مرمت انجام شود.
گفتنی است؛ بقعه سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر بنایی مربوط به دوران صفویه است که با شماره 7151 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده و چند سالی است به دلیل تخریب ها و آسیب های وارده ساختمان بقعه تعطیل و استفاده ازاین فضا امکان پذیر نیست.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب