آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1396
کد خبر: 2170
تعداد بازدید: 1103

نشست علمی پژوهشی در موزه آبادان

سومین نشست علمی پژوهشی ادارات میراث فرهنگی شهرستان های آبادان و خرمشهر به مناسبت روز جهانی موزه ها (28 اردیبهشت 1396) در موزه ی آبادان برگزار شد.

همزمان با روز جهانی موزه ها برگزار شد:
نشست علمی پژوهشی در موزه آبادان

سومین نشست علمی پژوهشی ادارات میراث فرهنگی شهرستان های آبادان و خرمشهر به مناسبت روز جهانی موزه ها (28 اردیبهشت 1396) در موزه ی آبادان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان؛  در این نشست علمی پژوهشی ضمن رونمایی از چیدمان جدید اشیاء موزه بر اساس دوره ی تاریخی، سجاد پاک گهر سرپرست ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر و آبادان اظهار کرد: موزه ی آبادان اکنون با انجام اقدامات اخیر به استاندارهای موزه ها بسیار نزدیک شده است و امیدوار هستیم که در آینده ای نزدیک به استانداردهای جهانی برسد که جایگاه اصلی این موزه را در کشور مانند زمان احداث آن داشته باشیم.
در ادامه معاون فرهنگی گردشگری سازمان منطقه ی آزاد اروند به اهمیت برگزاری این رویداد مهم در منطقه پرداخت و گفت: همواره باید این رویدادها که نقش مهمی در پاسداری از هویت، اصالت و تمدن منطقه، استان و کشور بازی می کنند، تداوم داشته باشند.
نعمت زاده ایجاد جذابیت در موزه ها را امری ضروری در جذب افراد جامعه به این مکان دانست و عنوان کرد: باید با ایجاد راهکارهایی متنوع افراد را به سمت موزه ها کشاند تا بتوان این فضاها را پویا و زنده نگه داشت و از میراث نیاکانمان حفاظت نمود.
در ادامه معاون میراث فرهنگی خوزستان درباره معنای موزه ها و انواع آن توضیح داد و گفت: رویداد روز جهانی موزه باعث جمع شدن افرادی با سلایق متفاوت در یک مکان مشترک به اسم موزه شده است تا بتوانند به یک هدف مشترک و یک مسیر فکر کنند.
مرجان شوشتری با اشاره به شعار امسال ایکوم، مفهوم آن و ارتباط آن با سیاست منطقه ادامه داد: ما همواره در معرفی خود و فرهنگ و هویت کشورمان، گذشته، حال و آینده را همزمان باهم بیان می کنیم که در واقع این موضوع زنجیره ی زندگی ما است که در نگهداری از میراث ملموس و ناملموس ما می گنجد و این موزه و اشیا موجود در آن است که باعث نمایش میراث کهن و تمدن ما می شود که باید به روشی اصولی و در سیری منطقی این اهمیت را به بازدید کننده القا کند.
در ادامه ی این نشست نجلا درخشانی، کارشناس ارشد مرمت بافت و بناهای تاریخی،  درباره مفهوم ایکوم، تاریخ تشکیل شورای بین المللی موزه ها در پاریس، تاریخ تشکیل کمیته ی ملی ایکوم در ایران، تاریخ تنظیم اساس نامه ی آن در ایران و تعداد اعضا این کمیته سخن گفت. همچنین به تعداد کشورها و سازمان های منطقه ای فعال در این شورا اشاره کرد.
وی اهم دلایل تشکیل کمیته ی ملی ایکوم را توسط یونسکو در کشور ایران شامل ️توسعه ی موزه های کشور، ️ایجاد ارتباطی صمیمانه بین موزه های ایران با سایر موزه های جهان، ️استفاده و بهره گیری از جدیدترین مطالعات انجام شده در موزه ها، ️جلب توجه مردم جامعه به موزه ها و اهمیت آن و ️توجه به اهمیت و نقش موزه ها در آموزش برشمرد.
همچنین، زاده درویش کارشناس ارشد باستانشناسی به تاریخچه ی موزه ی آبادان  و دلایل احداث آن در این شهرستان اشاره کرد و درباره چیدمان جدید اشیاء موزه ی آبادان بر اساس طرح محتوایی تهیه شده و دلایل این چیدمان توضیحاتی ارائه کرد.
زاده درویش روایت معماری موزه را توضیح داد سپس به روایت ناگفته در موزه ی آبادان و محل کشف اشیاء و خواستگاه آنها پرداخت. همچنین به معرفی شخصیت هایی مانند گریشمن و نگهبان و مکان هایی مانند چغازنبیل و شوش اشاراتی کرد. وی تغییر چیدمان اشیاء موزه ی آبادان را بر اساس دو روش سیر تاریخی و ️موضوعیت اشیاء عنوان کرد.
پس از سخنرانی، از چیدمان جدید اشیاء بر اساس دو روش ذکر شده، دیدن شد.
همچنین، دو بازدید از موزه های نفت و حیات وحش منطقه به مناسبت روز جهانی موزه ها صورت گرفت.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب