آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد خبر: 3084
تعداد بازدید: 644

معرفی جاذبه‎های گردشگری خوزستان، هلال احمر (کنسولگری سابق انگليس)؛ جاذبه گردشگری تاريخی ـ فرهنگی در خرمشهر

ساختمان هلال‎احمر خرمشهر که در گذشته کنسولگری انگلستان در این شهرستان بود، در حال حاضر یکی از بناها و جاذبه‎های گردشگری منطقه آزاد اروند به شمار می‎رود.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، اين بنا در دوره‌ قاجار و متناسب با خصوصيات اقليمی و شرايط آب و هوائی منطقه گرم و مرطوب خرمشهر طراحی و ساخته شده، به گونه‌ای که در گرمای شديد تابستان به‌دليل وجود ايوان‌های مقابل اتاق‌ها از شدت تابش آفتاب کاسته شده و باعث کاهش دمای هوا در فضاهای بسته شده است.
 
قطور بودن جرزها و وجود لايه‌ کاهگل روی بام باعث کمک مضاعف به تعديل دمای هوا و کاهش چشم‌گير آن نسبت به دمای خارج از ساختمان می‌شده است. همچنين وجود بازشوهای متعدد و مقابل هم به ايجاد کوران هوا و تهويه‌ مداوم کمک بسياری کرده است. پوشش هر دو طبقه‌ بنای هلال‌احمر از نوع تخت با تيرهای چوبی بوده است. بنای هلال‌احمر به‌صورت کوشک مانند و برون‌گرا است که استفاده از نور طبيعی در ساعات مختلف روز، مکث، عبور و تماشا در سازمان فضايی آن به‌خوبی رعايت شده است.
 
تزئينات به‌کاررفته در نمای ساختمان هلال احمر شامل نَغُول‌های آجری در اطراف قوس‌های ورودی‌ها و قطاربندی در رُخ‌بام بنا است. نَغُول جمع کلمه‌ نَغِل به معنای گودی است. اين المان جنبه‌ تزئينی در نمای ساختمان‌ها داشته و اغلب دارای شکل هندسی مستطيل و يا مربع می‌باشد که معمولاً در بالای سردرها و گاه به‌صورت ترکيبی همراه با طاق‌نما ساخته می‌شود. قوس‌های (چفدها) به‌کاررفته در ساختمان هلال احمر به‌صورت "مازه‌دار" از نوع چفد مازه‌ای کُند (بيز يا هَلوچين کُند) و مازه‌ای کَفته هستند.
 
ويژگی‌های موجود در فضاهای ساختمان هلال احمر:
 
•حضور همزمان سه گونه فضای باز مانند: حياط، نيمه باز (پوشيده) مانند: ايوان و بسته مانند: اناق‌ها
 
•وجود نسبت‌ها و تناسبات مختلف در سه فضای باز، نيمه باز و بسته
 
•امکان انجام فعاليت در سه فضای باز، نيمه باز و بسته
 
•انعطاف پذيری فضاها در مقابل پويايی، رفتار و حالات انسانی، عملکردها و ايجاد تعادل
 
•ارتباط بصری مستقيم اکثر اتاق‌ها با فضای آزاد و استفاده از چشم‌انداز زيبای کانال عضدی
 
•وجود تقارن در طراحی فضاها و همچنين در نماهای ساختمان
 
بناي تاريخی و ارزشمند هلال‌احمر در تاريخ 16/8/1379 (07/11/2000) با شماره‌ 2845 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده  و اکنون در حال مرمت توسط اداره ميراث فرهنگی شهرستان خرمشهر است.
 
نجلا درخشانی (کارشناس ارشد مرمت و احياء بناها و بافت‎های تاريخی)؛ کتاب آثار ملی آبادان و خرمشهر(منطقه آزاد اروند)


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب