آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 25 شهریور 1394
کد خبر: 1377
تعداد بازدید: 3046

استاندار خوزستان:نگاه به میراث فرهنگی و تاریخ باید تغییر کند

استاندار خوزستان گفت: باید نگاه ها به مقوله میراث فرهنگی و تاریخ در کشور تغییر کند و در این زمینه باید فعالیت های اساسی و زیربنای در دستور کار قرار گیرد.
استاندارخوزستان در نخستین نشست 
انجمن میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری خوزستان:

نگاه به میراث فرهنگی و تاریخ باید تغییر کند












استاندار خوزستان گفت: باید نگاه ها به مقوله میراث فرهنگی و تاریخ در کشور تغییر کند و در این زمینه باید فعالیت های اساسی و زیربنای در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: باید دیدگاه های موجود به میراث فرهنگی و تاریخ در کشور در سطح کلان و ملی تغییر کند و در این زمینه نیازمند فعالیت های زیربنایی هستم.

وی گفت: تاریخ را باید یکپارچه دید، نمی توان بخشی از آن را که دوستداریم بنگاریم و پررنگ کنیم و آن بخش را که علاقه نداریم از تاریخ حذف کنیم؛ لازم است تاریخ را با خوب و بدش و با زشت و زیبایش کنار هم ببینیم.

وی با اشاره به برخی وقایع تاریخی افزود: می شود در مقوله تاریخی شهادت امام علی(ع) ابن ملجم مرادی را از تاریخ حذف کنیم؟ تاریخ هم نیازمند شمر است و هم مختار و همه باید در تاریخ بمانند تا بشود درباره آن قضاوت صحیح کرد.

مقتدایی خاطر نشان کرد: این نگاه به تاریخ باید از سطح مدیران کلان کشور اصلاح شود، نمی شود شخص و وقایعی را از تاریخ ملت ایران حذف کنیم و در این زمینه باید بکوشیم تا تاریخ آنگونه که هست بماند و دست نخورده ثبت نشود.

استاندار خوزستان افزود: زمانی که فیلم تاریخی رستاخیز ساخته می شود که من این فلیم را دیدم و بدون توجه به اشکالاتی که آن گرفته می شود شجاعت را در حضرت عباس این فیلم به بهترین وجه درک کردم، زمانی که افرادی اعتراض می کنند به این دلیل است که تاریخ آنی که هست باید به نمایش در آید و در این زمینه حساسیت نشان می دهند این حساسیت باید در همه بخش های تاریخ و همه اتفاقات مورد توجه باشد.

وی گفت: برخی مسئولان اباه دارند درباره مفاخر، آثار تاریخی و ابنیه های پیش از انقلاب اسلامی سخنی به میان آورند و این مسئله باید اصلاح شود، هرچه به تاریخ ایران ربط دارد خوب و بد باید مطرح شود.

مقتدایی افزود: باید به تاریخ خوزستان در 100 سال گذشته نگاهی ویژه داشت خوزستان در 100 سال گذشته فرهنگی غنی را در خود جای داده است که باید به آن توجه کرد.

وی تاکید کرد: بیش از یکهزار و 300 میلیارد تومان توافق نامه برای فعالیت در بخش گردشگری خوزستان منعقد شده است و در سال اول در این بخش 100 میلیارد تومان اختصاص دادیم و این توجه در سال جاری نیز ادامه دارد.

 

*80 هزار انجمن در کشور ثبت شده است

دبیر و مجری آیین‌نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: تا پیش از تشکیل دولت نهم در ایران 80 هزار تشکل مردم نهاد در بخش میراث فرهنگی تشکیل شده بود.

سید رحمت‌الله رئوف‌حنان افزود: در دوره هشت سال دولت نهم و دهم به این زمینه توجه خاصی نشد و تاحد زیادی این مسیر مسکوت ماند.

وی با اشاره به انجمن های میراث فرهنگی می توانند کارکردهای بسیار متفاوتی داشته باشند، گفت: این انجمن ها تنها ماهیتی حفاظتی دارند و به این دلیل باید کوشید از توان مردم استفاده کنیم.

رئوف حنان تاکید کرد: 18 استان تا کنون انجمن میراث فرهنگی تشکیل داده اند ولی هیچ استانی تا کنون به هماهنگی خوزستان ندیده ام به مردم استان به دلیل داشتن استاندار و مسئولانی این چنین تبریک می گویم.

وی افزود: مردم خوزستان باید با انجمن های میراث فرهنگی همکاری کنند و در مسیر حفظ و احیای داشته های تاریخی مشارکت کنند.

رئوف گفت: در کشور یک میلیون اثر تاریخی وجود دارد و حفاظت از این آثار تاریخی با داشته های دولتی امکان پذیر نیست و باید مردم در این زمینه به صحنه بایند.
 

 

*انجمن میراث فرهنگی می تواند نقش خوبی ایفا کند

 

معاون استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: انجمن های میراث فرهنگی در استان با ریاست استاندار و در شهرستان ها با ریاست فرماندار تشکیل می شوند و تا سطح روستاها نیز تشکیل خواهند شد و این انجمن ها می توانند نقش بسیار خوبی در حفظ آثار تاریخی داشته باشند.

فرج الله خبیر گفت: فرمانداران، بخشداران و ... در راستای شرکت در این انجمن ها و حمایت از این تشکیل های مردمی تلاش کنند.
 

مشاور استاندار در امور میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: نگاه به مقوله میراث فرهنگی باید غیر کند و دیدگاه هغا در دو سال گذشته به صورت زیربنایی تغییر کرده است.


وحید قاسمی افزود: میراث فرهنگی امر بخشی نیست در زمانی قرار داریم که میراث فرهنگی می تواند در بخش تاریخ،   اقتصاد و ... حرف برای گفتن داشته باشد و در این زمینه باید توجه داشته باشیم تا از داشته های موجود استفاده بهینه کنیم.

وی خواستار توجه به بخش موزه ها و .. در استان خوزستان شد و گفت: داشتن موزه در هر بخشی می تواند داشته های موجود را به نمایش بگذارد و باید دید انبار اشیاء تاریخی از موزه را برداشته شود.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب