آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
شنبه 10 تیر 1396
کد خبر: 2206
تعداد بازدید: 727

موزه‌ی شوش

کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت خوزستان، خصوصاً شوش علاوه بر دست‌یابی به بسیاری از ناشناخته‌های بشری، با کشف حجم عظیمی از آثار و اشیاء فرهنگی همراه بود. این امر علاوه بر پیش‌برد امور پژوهشی و مطالعاتی، عاملی برای جذب سیاحان داخلی و خارجی به منطقه‌ی خوزستان و به‌ویژه شهر شوش بوده است. موزه‌ی شوش در سال 1345 ساخته شد. اشیاء به نمایش در آمده در این موزه، از حفاری‌های منطقه به دست آمده است. به لحاظ سنگینی و حجم بالای مجسمه‌ها، قبل از اجرای سقف موزه، احجام به وسیله جرثقیل به محل‌های مورد نظر انتقال یافت. در سال 1352، طرح گسترش بنا از ضلع شرقی با احداث دو تالار قرینه مشابه آغاز شد. آثار به نمایش گذاشته شده در موزه شوش از دوره‌های پیش از تاریخ تا قرن ششم هجری قمری را شامل می‌شود. این آثار عبارتند از :

مجسمه‌ها و سر ستون‌ها، ته ستون مکشوفه از سر مسجد و بردنشانده مسجد سلیمان و آپادانای شوش، تابلوهای سفالی و سنگی و خمره‌ای سفالی، مجسمه‌های خدایان، تزیینات دیواری سفالی، چگونگی تدفین در دوره عیلامی همراه با وسایل متعلق به فرد متوفی، پاشنه در، آجر نوشته‌های مکشوفه از شوش و چغازنبیل، کپی سربازان گارد جاویدان و حیوانات خیالی(گریفون یا اسفنکس) به صورت آجرهای لعابدار، خط نوشته‌های عیلامی، اکدی، پارسی باستان، آرامی، سریانی و پهلوی میانه، گوی های سفالی، گل میخ‌های تزئینی سفالی، کاسه‌های مکشوفه از حمیدیه مربوط به صابئین مندایی منقوش به اوراد مقدس، لوازم تزیینی، کپی از صحنه‌ی شکارگاه دیوارهای کاخ آپادانا بر روی پارچه نصب شده بر دیوار موزه.کاسه‌ها، پیه سوزها و تُنگ‌های سفالی لعابدار مربوط به قرون 3 تا 6 ه.ق مکشوفه از شوش، قمقمه‌ها و پیه سوزهای سفالی مکشوفه از شوشتر، صحنه‌های شکار به صورت گچ بری منسوب به بهرام پنجم بر روی دیوار موزه، چرخ‌های سنگی ارابه، مفرغ‌های خوزستان شامل ظروف مختلف، سرنیزه، تبر، خنجر، شمشیر، بازوبند، ساق بند، قطعه‌های سرنیزه، روبین و ساغرهای تک دکمه‌ای، کاسه، خمره‌های نگهداری آب و ...

از سال 1380 تا کنون، تعمیراتی در موزه انجام شد و دو سالن جنبی نیز به آن افزوده شد. در سال 86، اقداماتی جهت ساماندهی موزه به عمل آمد که در مجموع باعث تغییر چهره کل سایت موزه گردید. در سال‌های بعد، اشیاء سنگی، کتیبه‌ها و سنگ نگاره‌های پراکنده در اطراف محوطه باستانی شوش جمع آوری گردید و اکنون در باغ موزه، به صورت حفاظت شده در معرض دید عموم قرار گرفته است.             

 

نام موزه

محتوای موزه

ساعت بازدید

 

روزهای تعطیل

بهای بلیط داخلی

بهای بلیط خارجی

نشانی

تلفن تماس

ایمیل

موزه‌ی شوش

باستان شناسی

9 الی  19(بهار و تابستان)

8 الی 17 (پاییز و زمستان)

۱۴ خرداد

  21 رمضان

25 شوال

9و 10 محرم

28  صفر

30,000   ریال

 

200,000 ریال

شوش ـ  خیابان امام خمینی ـ میدان الزهراء

06145212059

khuzmuseum@gmail.com

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب