آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
شنبه 05 خرداد 1397
کد خبر: 2595
تعداد بازدید: 147

تعدادی از اشیا فرهنگی در پایگاه میراث آیاپیر ایذه مرمت شدند

معاون میراث فرهنگی خوزستان از مرمت تعدادی از اشیاء سنگی و منقوش پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خبر داد.

تعدادی از اشیا فرهنگی در پایگاه میراث آیاپیر ایذه مرمت شدند

معاون میراث فرهنگی خوزستان از مرمت تعدادی از اشیاء سنگی و منقوش پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری امروز شنبه ( پنجم خردادماه 97) اظهار داشت: در پی حادثه رخ داده برای تعدادی از اشیای پایگاه آیاپیر ایذه در بهمن ماه سال گذشته و لزوم مرمت آثار آسیب دیده، کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای مرمت این آثار اعلام آمادگی کردند که در این رابطه توسط کارشناسان مربوط، کار بازدید و بررسی آثار، مستندنگاری و شناسایی آسیب های وارده به قطعات سنگی و ایجاد کارگاه مرمت آغاز شد.

او ادامه داد: کارگاه مرمتی مذکور با همکاری فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاههای سازمان میراث فرهنگی و مسعود رضاییمنفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تختجمشید راهاندازی شد و چهار متخصص مرمت سنگ شامل سیروس زارع (سرپرست گروه)، محمدرضا رفیعی، گلمحمد زارع و سید ابراهیم موسوی به عنوان تیم مرمتی کار خود را در راستای مرمت اشیاء آغاز کردند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: مرمت با استفاده از ترکیب ماسه و سیمان همراه با پودرسنگ با درصد اختلاط مشخص ملاطی تهیه شد که به منظور بندکشی و مقاومسازی قطعات آسیب دیده در اشیاء به کار می رود.

او اضافه کرد: همچنین بوسیله ترکیب مشخص آب و گل رس به همراه پودرسنگ ترکیب مشخصی برای همرنگسازی قطعات بندکشی شده استفاده شد که همگونی ملاط را با بافت اصلی حفظ می کند.

شوشتری بازدید و بررسی قطعات، مستندنگاری و شناسایی آسیبهای واردشده به قطعات سنگی، شناسایی قطعات پارهیابی، ایجاد کارگاه، تجهیز کارگاه، ایجاد فضای مناسب برای محل کارگاه در پایگاه آیاپیر، جابجایی قطعات و انتقال روی سکوی تراز، پاکسازی قطعات سنگی و خشکهچینی و به دست آوردن ترتیب قطعات در اشیاء را از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این پروژه عنوان کرد.

او با بیان اینکه اشیاء مرمتشده، اشیائی هستند که در آینده به موزه در دست احداث ایذه منتقل خواهند شد، از تخصیص اعتبار برای راهاندازی این موزه خبر داد و افزود: محل این موزه در اداره میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود و این آمادگی وجود دارد تا پس آمادهسازی، اشیاء مرمتشده پایگاه آیاپیر به این مکان منتقل شوند.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب