آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403 |
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403 |
استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران، آئینی باشکوه همزمان با دهه ولایت در خرمشهر
هرساله در مردادماه و همزمان با دهه کرامت برای گرامیداشت این امر مهم مردم خرمشهر مراسم باشکوهی را برگزار میکنند. در طی این مراسم کاروانی نمادین از کاروان حضرت رضا(ع)، متشکل از تعدادی شتر و ساربان، اسب و سوارکار تشکیل میشود.
در طول اجرای مراسم، شعرخوانی و حماسهسرایی شاعران با اجرای نمایش و راویانی که به زبان عربی بخشی از زندگینامه امام رضا(ع) را با مدح و ستایش ایشان میخوانند و با نواختن موسیقی سنج و دمام انجام میشود و حضور تعداد زیادی از مردم در هدایت کاروان و در جهت حرکت مسیر مورد نظر از مسجد جامع خرمشهر همراه است.
در سال 200 هجری قمری به پیشنهاد مأمون، امام رضا(ع) برای ولیعهدی از مدینه به بصره و از آنجا عازم ایران میشوند. در متون تاریخی از دو مکان برای ورود آن حضرت نام برده شده است. مرز خاکی ایران در شلمچه و مرز آبی که محل تلاقی رودخانه کارون و اروندرود و محدوده خرمشهر کنونی است که در گذشته به «بیان» شهرت داشته است.
امام رضا (ع) برای رسیدن به خراسان از شهرها و روستاهای زیادی عبور کردند. برای گرامیداشت این اتفاق مهم هرساله مراسم باشکوهی در شهرستانهای نیشابور و ابرکوه نیز برپا میشود.
بازار نوروزی مختص کودکان در بهبهان
بازار عیدیا (بیبی خِریجِه)، در نزدیکی امامزاده بیبیخدیجه برپا میشده است. این بازار از معدود بازارهای نوروزی و تنها بازار بازمانده بازار محلی عیدیا، بازاری نوروزی و مخصوص کودکان است که در اولین روز فروردینماه هر سال به مدت یک نیمروز(از صبح تا ظهر) در شهرستان بهبهان برپا میشود. بازار عیدیا که از قدمت زیادی برخوردار است با نام بازار«بیبیخِریجِه» نیز شهرت دارد.
درگویش بهبهانی خدیجه را«خِریجِه» تلفظ میکنند. دلیل این شهرت محل برگزاری این بازار است در گذشته کهن نوروزی است که برای کودکان با هدف شادی و حضور کودکان برپا میشود. آنچه در این بازار عرضه میشود عموماً اسباب بازی و پوشاک مربوط به کودکان است که در کنار آن تنقلات و خوراکیهای متنوع و انواع محصولات کشاورزی فصلی نیز وجود دارد. کودکان و نوجوانان با دریافت عیدی خود صبح اولین روز فروردین به بازار عیدیا رفته و برای خود اسباب بازی و چیزهای دیگر میخرند.
هنری رنگارنگ از دستیافتههای بانوان هفتکل
گلیمبافی یکی از کهنترین دستبافتهای سنتی است که پیشهای دیرینه دارد. گلیمبافی هفتکل که از تولیدات دستی زنان قشقایی و از مواد اولیه پشم و پنبه است و به دلیل ویژگی خاصی که دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. گلیم هفتکل دارای حاشیه خاصی است که به آن «مَلیلِه» یا در زبان ترکی «وَنی» میگویند.
حاشیه این نوع گلیم معروف به حاشیه دو رنگ یا سه رنگ است که با سه حاشیه باریک معروف به پِیکام، حاشیه پهن و نصف حاشیهای که در متن گلیم است بافته میشود. طرحها و نقوش در گلیم هفتکل الهام گرفته از طبیعت و اشیاء پیرامون است که شامل گیاهان، حیوانات، اجرام آسمانی و ... است.
در گذشته از رنگرزی سنتی در رنگ کردن رشتههای پشمی و با استفاده از مواد گیاهی و حیوانی استفاده میشد که امروزه کمتر شاهد آن هستیم. طرحهای زمینه در این نوع گلیم با عناوین گوناگونی شامل گلیم شاخ، تاس، مارتین، غابورقا، خشتی، ترمه یا قهر و آشتی و ... است که با حاشیه اصیل و معروف قشقایی بافته میشوند.
گلیم هفتکل (گلیم قشقایی) به سه شکل ساده باف یا دو رو، چاکدار، سوزنی یا رِندی باف، بافته میشود.
قشقاییها از کوچگران کهن ایران هستند که سالهای زیادی قشلاق خود را در خوزستان و در نزدیکی شهرستان هفتکل گذرانده و به تدریج در روستاها و شهرستان هفتکل یکجانشین شدند.
گزارش از منصوره رضوی