آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
شنبه 05 اسفند 1402
کد خبر: 6094
تعداد بازدید: 128

پل باستانی دزفول روشن شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول از اجرای عملیات روشنایی در پل باستانی این شهر خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان حمیدرضا خادم اظهار کرد:  عملیات روشنایی در پل باستانی دزفول توسط شهرداری دزفول و زیرنظر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان انجام شده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با اعلام تداوم تأمین روشنایی پل باستانی افزود: در راستای استقبال از فصل بهار و باتوجه به استقبال شهروندان از اجرای طرح نهضت روشنایی در سطح شهر دزفول توسط شهرداری، عملیات روشنایی پل باستانی با نصب چراغ‌های دفنی زیر نظر این اداره ادامه خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: پس از پایان یافتن عملیات کامل مرمت پل باستانی، عملیات نهایی روشنایی آن هم انجام خواهد شد.

خادم عنوان کرد: پل قدیم یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی دزفول است که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند و در گذشته یکی از راه‌های رابط منطقه جندی‌شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با به‌کارگیری اُسرای رومی ساخته شده ‌است.

او افزود: این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند؛ پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: پل قدیم دزفول از معدود پل‌های دنیا است که با گذشت بیش از ۱۷ قرن همچنان پابرجا است و به عنوان قدیمی‌ترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده است در جهان شناخته می‌شود.

این پل تاریخی در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۱۰ با شماره ثبتی ۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب