آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد خبر: 6111
تعداد بازدید: 131

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان عنوان کرد:

نقش مهم و انکارناپذیر دهیاران در توسعه گردشگری روستایی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: دهیاران مهم‌ترین نقش را در حوزه گردشگری روستایی به عنوان نماینده نظارتی و اجرایی دولت در مناطق خود ایفا می‌کنند
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده در همایش کمیته هماهنگی امور دهیاری‌های ستاد دائمی خدمات سفر استان خوزستان که 21 اسفندماه 1402 درمحل استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور پرشور دهیاران، بخشداران و مدیران استانی و شهرستانی در این همایش گفت: در روستاهای استان زیرساخت‌هایی در حوزه‌های مختلف ایجاد شده است و موضوع اقتصاد گردشگری موضوعی است بسیار حائز اهمیت که بخش قابل توجهی از این حوزه به گردشگری طبیعی و به طبع به گردشگری روستایی، کشاورزی، اقوام و موارد همسو مربوط می‌شود. برای لذت بردن و درک بهتر این مفاهیم باید روستاها را در دستورکار گردشگری قرار داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که برخی از روستاهای استان دارای زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری هستند افزود: بالغ بر 20 روستا دارای این فرصت‌ها هستند که همین موضوع باعث شناخته‌تر شدن این مناطق شده و همین امتیازات باعث رونق گردشگری در این مناطق شده است؛ اما در خوزستان زیبا روستاهای بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند که دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند، برای مشاهده یک جهش و فراگیرشدن گردشگری در دیگر مناطق، چه در راستای منافع اقتصادی روستا و چه در راستای رشد گشت‌های طبیعت‌گردی، با محوریت دهیاری‌ها برای اولین بار طرح به اجرا در آمده است.

او گفت: گردشگری موضوع میان‌بخشی است و در صورت همکاری دستگاه‌های همسو و مرتبط  مانند بهداشت، حمل و نقل، نهادهای اجتماعی و... می‌توان با سازمان‌دهی درست به نتایج قابل اتکایی دست یافت. این‌که فکر کنیم گردشگری کاملاً در حیطه اختیارات وزارت میراث‌فرهنگی است، نگاه اشتباهی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این‌خصوص همواره به یک هم‌افزایی نیاز است.

ارسطوزاده تصریح کرد: دهیاران مهم‌ترین نقش را در حوزه گردشگری روستایی به عنوان نماینده نظارتی و اجرایی دولت در مناطق خود ایفا می‌کنند؛ برهمین اساس و با محوریت دهیاران این طرح تدوین شد که با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل امور روستایی به نمایندگی از استانداری خوزستان و با مشارکت دیگر دستگاه‌ها این طرح به زودی آغاز خواهد شد؛ کمااینکه از چندی پیش بصورت رو در رو با برخی از فرمانداران و دهیاران این موضوع طرح شد.

او با اشاره به نرم‌افزار گردشگریار اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: تاکنون 40 روستا در نرم‌افزار گردشگریار خوزستان تعیین و اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری آن‌ها بارگذاری شده است؛ افزون بر این‌که در حوزه اعتبارات، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، استانداری، اداره‌کل امور روستایی و دیگر دستگاه‌های ذیربط در بخش توسعه روستایی، اولویت برنامه‌های خود را براساس حضور و مشارکت روستاها برنامه‌ریزی کردند که هم‌اکنون درحال اجرایی کردن این مهم هستیم.

دبیر ستاد دائمی خدمات سفر خوزستان عنوان کرد: موضوع گردشگری در روستاها براساس تفاهم‌نامه‌ای که مبنای آن احترام متقابل میان جامعه محلی، گردشگر، طبیعت و آئین‌های بومی‌محلی است، خواهد بود.

درادامه، مرتضی باوی مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری نیز ضمن تبریک به مناسبت نوروز پیش‌رو و فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: خوزستان استانی چهار فصل، گردشگرپذیر با ظرفیت‌های متفاوت و با تکیه بر قومیت‌های گوناگونی است که در کنار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و... از آن به عنوان پایتخت گردشگری زمستانی کشور یاد می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری خوزستان افزود: خوزستان، در ایام مختلف پذیرای خیل عظیمی از هم‌میهنان است؛ افزون بر مهمانان نوروزی، راهیان نور نیز همواره به یکی از مهمانان دائمی استان خوزستان تبدیل شده‌اند که هرسال بر تعداد گردشگران بخش‌های مختلف خوزستان افزوده می‌شود و این نوید را به ما می‌دهد که استان زیبا و مقدس خوزستان از آنجایی که به میهمان‌نوازی شهرت دارد، یک همکاری بهتر و همه‌جانبه در خدمت‌رسانی شایسته به هم‌میهنان را می‌طلبد.

او خاطرنشان کرد: این استقبال گسترده از گردشگری خوزستان بر مسئولیت ما و دیگر دستگاه‌ها می‌افزاید.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب