آخرین به روز رسانی: سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
شنبه 11 فروردین 1403
کد خبر: 6142
تعداد بازدید: 123

در راستای رفع مشکلات پیرامون کاروانسرای خیرآباد بهبهان؛

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه شهرستان بهبهان ازکاروانسرای خیرآباد (قلعه مدرسه) بازدید کرد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان گفت: با توجه به ایام نوروز و ورود گردشگران، با هدف پیگیری و رفع مشکلات پیرامون کاروانسرای خیرآباد (قلعه مدرسه) نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه بهبهان از این مکان تاریخی بازدید کرد.
به‌گزارش روابط‌عمومی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان، علی حداد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نوروز باستانی تصریح کرد: حجت‌الإسلام ناصری امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه در جریان بازدید از بنای تاریخی قلعه‌مدرسه، مواردی مبنی بر رعایت شئونات اسلامی و همکاری در رعایت حجاب اسلامی و نحوه پذیرایی در ماه مبارک و عدم پذیرش افراد بدون کارت شناسایی را گوشزد کرد و خواستار اجرای این موارد شد.
 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با اشاره به دوره پنج ساله مرمت این بنا توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان از سال ۱۳۸۳تا ۱۳۸۸ ادامه داد: در همین خصوص و باتوجه به این موضوع که بناهای تاریخی برای جلوگیری از تخریب‌های احتمالی در صورت مسکوت ماندن، نیازمند بازگشایی و استفاده هستند و در راستای ارائه خدمات‌دهی (پذیرایی سنتی، پخت نان محلی، چایخانه) به مهمانان و گردشگران در ایام جشنواره گل نرگس، جشنواره خرما، جشنواره شکوفه‌های زردآلو، سیب منصوریه و ایام نوروز، این بنا با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اداره میراث‌فرهنگی بهبهان و با همکاری دهیاری روستا و دوستداران میراث‌فرهنگی بازگشایی و به بهره‌برداری رسید.

او ادامه داد: در کنار این بخش‌ها، راه‌اندازی نمازخانه، کتابخانه تخصصی اسلام‌شناسی، برگزاری محافل قرآنی، تواشیح، سرودهای قرآنی، نمایشگاه صنایع‌دستی و دستاوردهای هنری، نمایشگاه کتاب و ایجاد یک مرکز پژوهشی قرآنی نیز در دستورکار قرار گرفته شده است.

او یادآور شد: بنای تاریخی قلعه‌مدرسه از اماکن شناخته شده استان خوزستان است که قدمت آن به دوره شاه‌سلیمان صفوی در سال ۱۰۸۹ ه ق برمی‌گردد. این بنا توسط والی وقت بهبهان حسین‌علی زنگنه، ساخته شد و در سال ۱۱۳۵ه. ق علمای اخباری از این مکان به عنوان مقابله و مباحثه با آیت‌الله وحید بهبهانی استفاده می‌کردند که پس از آن تاکنون به عنوان قلعه‌مدرسه معروف و از آن استفاده شد.

بنای تاریخی قلعه‌مدرسه در سال 1380 با شماره 3840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب