آخرین به روز رسانی: سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
یک شنبه 12 فروردین 1403
کد خبر: 6145
تعداد بازدید: 105

در نوروز 1403؛

گزارش| بوم‌گردی‌های دارای مجوز خوزستان در کدام شهرها قرار دارند؟

برای سفر به خوزستان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی، یکی از اصلی‌ترین مقاصد هدف گردشگران در حوزه طبیعت‌گردی است؛ پیدا کردن یک مکان مناسب در نزدیکی محل هدف، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران در شرایط پیش از سفر بوده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر خوزستان، باتوجه به شروع فصل بهار و سفرهای نوروزی، بسیاری از گردشگران به دنبال پیدا کردن محل مناسبی برای اسکان خود و خانواده‌شان در خوزستان هستند؛ کسانی که از زندگی شهری و حضور در میان چهاردیواری خسته و به دنبال اقامت در میان سرزمینی خارج از دود و صدای ماشین می‌گردند. جایی که تا چشم کار می‌کند طبیعت است و سرزندگی.

در خوزستان صفحه‌های اینستاگرامی و کانال‌های بسیاری به شکل شبانه‌روزی درحال تبلیغ اقامتگاه‌های بسیاری هستند که هویت اصلی دارا بودن مجوزات قانونی این بوم‌گردی‌ها همواره در هاله‌ای از ابهام است؛ چالشی بزرگ که در گزارش‌های دریافتی ستادهای نوروزی و خدمات سفر به درگیری‌های لفظی و گاه زدوخوردهای بسیاری اشاره شده است که منشاء اصلی آنها نبود وجاهت قانونی فعالیت برای این مکان‌های به اصطلاح فرهنگی ـ تفریحی  است.
 
پدرام بهداروند کارشناس نظارت بر بوم‌گردی‌های خوزستان در این‌باره اظهار کرد: باتوجه به رشد فزاینده سفر در مناطق روستایی، روز به روز بر تعداد بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های روستایی افزوده می‌شود. اما این‌که ما در کدام مکان و با چه نظارتی اقامت داشته باشیم، به کسب اطلاعات پیش از سفر ما بستگی دارد.

کارشناس نظارت بر بوم‌گردی‌های خوزستان افزود: بوم‌گردی لچک در روستای تاریخی خونگ‌اژدر، بوم‌گردی تاریشا و بوم‌گردی وارگه در روستای ده‌شیخ بخش سوسن و بوم‌گردی پاپیلا، واقع در روستای آب‌زهلی بخش سوسن، از اماکن دارای مجوز قانونی در حوزه شهرستان ایذه محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: در حوزه شهرستان دزپارت نیز، بوم‌گردی کی قباد در روستای درازدره و بوم‌گردی قلعه‌سرد نیز دارای مجوز هستند که از مقاصد اصلی گردشگران محسوب می‌شوند؛ کمااینکه در بخش محوطه تاریخی و آثار باستانی نیز، بوم‌گردی آوان شوش در هفت‌تپه و روستای آوان و بوم‌گردی چغازنبیل در روستای خماط از جمله بوم‌گردی‌های اقامتی دارای مجوز هستند

به طور کلی اولین اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سال 1994 میلادی با هم‌اندیشی انجمن‌های تخصصی اکولوژ به جهان معرفی شد. پایه این اقامتگاه‌ها با هویت درهم تنیده شده‌اند؛ در واقع اقامتگاه‌ها، در دل طبیعت و محیط روستایی با رعایت اصولی که به طبیعت و زیست‌محیط آسیب نزند و با معماری بومی و طبیعت همساز باشد ساخته می‌شوند و یا خانه‌های قدیمی در روستا که موجود هستند بازسازی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین اهداف اقامتگاه‌های بوم‌گردی این است که ساختار بومی و هویت را حفظ کند و همچنین با توسعه پایدار همراه با ساماندهی روستایی خدماتی جامع به گردشگران و طبیعت‌گردها بدهد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی فقط برای اقامت شب نیستند بلکه در آن‌ها فعالیت‌های پخت و پز برای سرویس دادن به طبیعت‌گردها، فروش و آموزش محصولات سنتی و صنایع‌دستی، برگزاری و آشنایی با آداب و رسوم و نمایش موسیقی سنتی و... نیز انجام می‌شود.

معماری ارگانیک و سبک معماری در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مبلمان و طراحی داخلی آنان به صورت بومی، بخشی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب