آخرین به روز رسانی: شنبه 6 مرداد 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 6 مرداد 1403
سه شنبه 08 خرداد 1403
کد خبر: 6258
تعداد بازدید: 141

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان عنوان کرد

حال «معین‌التجار» اهواز بسیار خوب است/ مالک در حفظ بنا هزینه و مشارکت کند

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که بنای تاریخی "معین‌التجار" اهواز به صورت سالانه پایش، مطالعه و به فراخور نیاز مرمت می‌شود گفت: نیاز است تا مالک اثر نیز نقش قانونی و مشارکتی 50 درصدی خود در مرمت بنا را ایفا کند.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی هشتم خردادماه 1403 اظهار کرد: "معین‌‌التجار" یکی از بناهای مهم و ارزشمند اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی در اهواز است که در محدوده فلکه شهداء و پل تاریخی سفید بنا شده و در زمان ساخت و بعد از آن به‌‌عنوان تجارتگاه، مرکز تجاری بازرگانی و بارانداز از آن استفاده می‌شد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که بنای معین‌التجار براساس شاخص‌هایی که داشت در فهرست آثار ملی ثبت شده است افزود: میراث‌فرهنگی خوزستان از زمان ثبت این اثر در پاییز 1377، هر سال به سهم خود هزینه‌‎هایی به منظور مرمت و ساماندهی این بنا صرف می‌کند.

او ادامه داد: اگرچه این بنای تاریخی مالک خصوصی دارد و براساس قانون، مالک نیز باید به میزان 50 درصد در راستای مرمت و ساماندهی بنا هزینه کند؛ اما از آن‌جا که مالک این بنا در خارج از کشور ساکن است و چندان توجهی نیز به مرمت و ساماندهی اثر ندارد، میراث‌فرهنگی براساس وظیفه ذاتی خود که همانا حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند است، تاکنون همه هزینه‌های مرمت بنا را متقبل شده است که نیاز است تا مالک نیز نقش 50 درصدی خود در مرمت بنا را با نظارت و برنامه‌ریزی میراث‌فرهنگی ایفا کند.

حسینی عنوان کرد: باوجود این‌که مالک تاکنون توجهی به مرمت بنای معین‌التجار نداشته است، اما میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این اثر ارزشمند برنامه‌ریزی می‌کند و همچنان نیز برای آن تأمین‌اعتبار خواهد کرد؛ کمااینکه امسال نیز از محل اعتبارات اهواز، یک برنامه ساماندهی را برای نمای جلوی این بنا درنظر گرفته‌ایم تا بتوانیم برای طاق‌های بیرونی و معبرها یک سری اقدامات اصولی انجام دهیم.

او تأکید کرد: در هرصورت می‌طلبد که مالک محترم سهم 50 درصدی خود برای مرمت‌ها را پرداخت کند و امیدواریم او نیز ما را در حفظ این بنا یاری و همراهی کند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا مرمت عرصه بنا به صورت کامل انجام و به اتمام رسیده است، گفت: زمانی که صحبت از مرمت یک بنای تاریخی به میان می‌آید، به صورت سالانه باید روی آن مطالعه صورت گیرد و برحسب نیاز مرمت شود و این‌گونه نیست که بگوییم مرمت اثر امسال برای همیشه به اتمام رسید؛ درست مثل بیماری که همیشه باید تحت کنترل باشد و نمی‌توان او را رها کرد. هیچ پرونده مرمتی‌ای برای همیشه بسته نخواهد شد بلکه سالانه براساس مطالعات، پایش‌ها و نظر کارشناسان، مرمت‌های اصولی انجام خواهد شد، اما در مجموع، حال این بنای تاریخی بسیار خوب است.

او درخصوص بهره‌برداری از بنا با بیان این‌که این موضوع منوط به رضایت مالک است گفت: بناهایی که به‌منظور بهره‌برداری در اختیار صندو‌ق احيا و بهره‌‌برداری از بناها و اماكن تاريخی ـ فرهنگی قرار می‌گیرند، بناهایی هستند که مالکیت آن‌ها در اختیار میراث‌فرهنگی است؛ اما بنای معین‌التجار باوجود ثبت‌ملی بودن دارای مالک خصوصی است و میراث‌فرهنگی فقط بر اصول، حفظ اثر و مطالعات آن نظارت کامل دارد و نمی‌تواند بنا را در اختیار صندوق احیاء و بهره‌برداری قرار دهد.

حسینی با اشاره به این‌که ملک در اختیار مالک و نگهبان نیز در بنا مستقر است افزود: عوامل اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اهواز نظارت‌ها و پایش‌های دوره‌ای خود را بصورت مستمر از این اثر انجام می‌دهند؛ از طرفی، وکیل مالک هم در ایران است و ارتباطات خوبی با او داریم و خوشبختانه هیچ‌موقع مشکلی برای ورود به بنا و اجرای اقدامات مرمتی نداشته‌ایم که امیدواریم در کنار این موضوع، همکاری مالک در پرداخت هزینه‌های مرمتی را هم شاهد باشیم.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب