آخرین به روز رسانی: دوشنبه 26 شهریور 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 26 شهریور 1403
شنبه 10 شهریور 1403
کد خبر: 6371
تعداد بازدید: 104

آغاز ساما‌ن‌دهی محوطه باستانی «صالح‌داوود» شوش/ جلوگیری از پیشروی مداخلات پیرامون آرامگاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از آغاز عملیات حفاظت و مرمت بخشی از محوطه باستانی ایوان کرخه موسوم به آرامگاه صالح‌داوود خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده دهم شهریورماه 1403 با اعلام این خبر گفت: حفاظت و مرمت بخشی از محوطه باستانی ایوان کرخه  موسوم به آرامگاه صالح‌داوود از محل اعتبارات استانی با عنوان حفاظت و مرمت محوطه‌ها، اماکن تاریخی، سنگ نگاره‌ها و... در شهرستان شوش آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که محوطه باستانی صالح‌داوود شامل بقایای معماری دوران ساسانی است افزود: آرامگاه صالح‌داوود از آرامگاه‌های زیرزمینی ایلیمایی است که برای نخستین بار توسط دکتر مهدی رهبر کاوش شد و در زمان جنگ تحمیلی، از سوی متجاوزان عراقی مورد تعرض و تخریب قرار گرفته بود که توسط دکتر مهدی رهبر مرمت شد .

او تصریح کرد: این طرح با انجام مطالعات حفاطتی و مرمتی اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شوش و اجرای طرح  حفاظت اضطراری آن توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان آغاز شده است و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

ارسطوزاده افزود: این طرح با رویکرد حفاظتی و تأکید بر راه‌اندازی سایت‌موزه شامل مسقف کردن محدوده آرامگاهی و ساخت آجرفرش حفاظتی پیرامون محوطه به‌منظور سازماندهی مسیر دسترسی آرامگاه است.

او خاطرنشان کرد: جلوگیری از پیشروی مداخلات پیرامون این بنای ارزشمند که طی سال‌های گذشته صورت گرفته است و همچنین تثبیت وضع موجود از اولویت‌های حفاظتی این اثر هستند.

محوطه باستانی صالح‌داوود در روستائی به همین نام در  بخش فتح‌المبین شهرستان شوش قرار دارد.


طراحی و پیاده سازی: راد وب