آخرین به روز رسانی: دوشنبه 26 شهریور 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 26 شهریور 1403
چهار شنبه 14 شهریور 1403
کد خبر: 6376
تعداد بازدید: 13

آغاز مرمت موزه کُرناسیون دزفول

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول گفت: عملیات مرمت و تقویت روشنایی موزه مردم‌شناسی کُرناسیون دزفول آغاز شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حمیدرضا خادم بیان کرد: عملیات مرمت و تعویض سیستم برق موزه مردم‌شناسی کرناسیون دزفول با هدف زنده‌سازی هرچه بیشتر این مجموعه فاخر از محل اعتبارات استانی آغاز شده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول اظهارکرد: بهینه‌سازی سیستم روشنایی موزه و مرمت قسمت‌هایی از موزه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفظ این بنای ارزشمند در این عملیات انجام خواهد شد.

او در ادامه افزود: حمام کرناسیون مربوط به دوران زندیه است و در محله کرناسیون واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خادم تصریح کرد: در این موزه، فرهنگ کهن مردم منطقه از قبیل نحوه زندگی، شغل، آیین‌ها، نوع پوشش و زیورآلات به نمایش گذاشته شده و دارای غرفه‌های متعددی از قبیل خانه سنتی، آهنگری، ورشوسازی، مس‌گری، جاجیم‌بافی، کلاه‌مالی، نمد‌مالی، بنایی و کشاورزی مناطق مختلف دزفول است.

او با اشاره به این‌که گذشته و حال ساکنان دزفول در دوره‌های مختلف در این موزه به نمایش در آمده است گفت: کتاب‌های خطی قدیمی به ویژه قرآن و مفاتیح‌الجنان مربوط به دوران صفویه و قاجاریه از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول اضافه کرد: زیورآلات مورد استفاده مردم، اسلحه و اشیای قدیمی و عتیقه مربوط به دوران صفویه تا قاجار از دیگر آثاری است که در این موزه به چشم می خورد.


طراحی و پیاده سازی: راد وب