آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
دوشنبه 08 تیر 1394
کد خبر: 1273
تعداد بازدید: 3414

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان: صنعت گردشگری، بهترین هدف گذاری اقتصاد مقاومتی است

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان:
صنعت گردشگری، بهترین هدف گذاری اقتصاد مقاومتی است












مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: هدفگذاری درآمدزایی از صنعت گردشگری می تواند راهبرد اساسی اقتصاد مقاومتی باشد و باید بر این مهم متمرکز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، افشین حیدری در همایش ارتقای امنیت گردشگران خارجی در خوزستان اظهار کرد: این همایش نخستین بار در استان برگزار می ود و در کشور نیز منحصر به فرد است و می کوشید تا چالش های موجود در بخش امنیت گردشگر در استان بررسی و برای رفع آنها ارائه طریق شود.

وی تاکید کرد: رایزنی های انجام شده به تشکیل شعبه جرائم در بخش میراث فرهنگی و گردشگری ختم شده است و کارگروه رسیدگی به جرائم حوزه گردشگری نیز بعد از ماه مبارک رمضان تشکیل می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: جلسه نخست کارگروه حوزه حفاظت از آثار تاریخی تشکیل شده است و قرار شده تا تنگناها در این زمینه به شورای تامین نیز گزارش شود.

حیدری گفت: در دو سال گذشته میراث فرهنگی خوزستان جایگاه بسیار خوبی در کشور داشته است و در بخش ثبت آثار تاریخی مقام برتر کشور را به خود اختصاص داده است.حیدری شوش را در آستانه ثبت جهانی دانست و افزود: با ثبت جهانی شوش خوزستان به استانی منحصر به فرد در بخش آثار ثبت جهانی تبدیل می شود زیرا هم نخستین اثر ثبت جهانی در این استان جای دارد و هم تنها استانی است که دارای سه اثر ثبت جهانی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش صنایع دستی نیز دستاوردهای زیادی بدست آمده است و استان برتر در صادرات صنایع دستی به زعم آمار ارائه شده گمرکات یکی از این افتخارات است که باعث شده تا صنایع دستی در استان خوزستان از بخش تفریحی به صنعتی اشتغال زا و درآمد آفرین تبدیل شود.

وی گردشگری را حلقه مفقوده ایجاد رفاه دانست و گفت: گردشگری صنعتی درآمدزا، سرمایه آفرین و تولید کننده سود است و می توان با اشتغال در این بخش کیفیت خانواده و زندگی را در استان شاهد باشیم.

حیدری افزود: اقتصاد جهان در بخش خدمات متمرکز است و خدمات در بخش گردشگری هم بسیار ارزان برای ارائه کننده تمام می شود و هم بسیار گران قابل عرضه به گردشگران است و به این دلیل می توان در این زمینه شاهد جهشی بلند باشیم.

 

*تجلیل نماینده مردم اهواز از مدیر کل میراث فرهنگی

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این همایش با تجلیل از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: بی شک افتخارات کسب شده در بخش میراث فرهنگی نتیجه تلاش مجموعه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است ولی این اتفاقات بدون مدیریت مهندس حیدری رخ نمی داد.

سیدشکرخدا موسوی افزود: برگزاری کارگاه های فرهنگی، جشنواره های اقوام برای معرفی اقوام ایرانی و آداب و رسومشان، تلاش ویژه برای رفع مشکلات ثبت جهانی شوش از جمله فعالیت هایی است که در دو سال گذشته در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قابل تقدیر است.

وی برگزاری همایش ارتقای سطح امنیت گردشگر را در استان نشان از دید بلند میراث فرهنگی به بخش گردشگری دانست و افزود: توجه به صنعت گردشگری و سامان دهی به آثار تاریخی که از دو سال گذشته آغاز شده باعث رشد و جهش در این حوزه در استان شده است و امید است خوزستان در جذب گردشگر خارجی بتواند جایگاه واقعی خود را کسب کند.

 

*راه اندازی پلیس گردشگری دراستان
 

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: برای حفظ امنیت گردشگران خارجی ، پلیس گردشگری در این استان راه اندازی می شود. حبیب اله فضل اله پور اظهار کرد: برای حفظ امنیت گردشگران خارجی تعاریفی شامل پیش بینی، پیشگیری و مقابله وجود دارد که باید این تعاریف با توجه به شرایط جغرافیایی مربوط به گردشگران در کشور و استان آسیب شناسی و دسته بندی شود.

وی گفت: ارتباط تنگاتنگ غیرقابل تفکیک گردشگر با مردم در استان و کشور موجب شده تا گردشگران با یک روند غیرمتعارف در جامعه ورود کنند و این یک روند غیرمتعارف و غیر قابل تعریف در حوزه گردشگری است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ادامه داد: نبود ابزار ارتباطی و در اثر آن نبود روابط ارگانی حاکم بر فضای گردشگری و استان نیز یک ضعف در این حوزه است.

وی با بیان اینکه مفاهیم حوزه انتظامی با امنیتی متفاوت است، گفت:.شاید حوزه انتظامی منجر به امنیتی شود ولی فارغ از هرگونه ملاحظات امنیتی باید شرایط انتظامی برای حضور گردشگر مهیا باشد.وی اظهارکرد: در حوزه گردشگری شاهد حضور نامنظم و محاسبه نشده گردشگران خارجی در این استان هستیم که لازم است این امر ساماندهی شود.

پارسال افزون بر 15 هزار گردشگر خارجی از 42 کشور در سفر به ایران از برخی جاذبه ها و آثار تاریخی خوزستان بویژه شوش دیدن کردند.این گردشگران از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان،ژاپن، ایتالیا، چین، چک، سوییس، بلژیک، شیلی، پاکستان و مالزی بودند.چغازنبیل، آبشارهای شوشتر و کول فرح ، اشکفت سلمان از جمله آثار مهم تاریخی خوزستان هستند.

در پایان این همایش یک روزه از اصفهانی مدیر هتل پارس اهواز که همایش مذکور را میزبانی کرده بود با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد و از مدیر مجموعه هتل پارس کشور به دلیل توجه شایسته به فعالیت های فرهنگی و گردشگری تقدیر شد.

در این همایش خانواده گردشگری خوزستان اعم از راهنمایان تور، دفاتر خدماتی، تشکل های مردم نهاد و... حضوری فعال داشتند و مجموعه هتل داران و انجمن های صنفی در این حوزه حضوری پررنگ داشت.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب