شیوه نامه ساماندهی
کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی
(فعالیتهای الکترونیکی اطلاعرسانی، بازاریابی، فروش و استارتاپهای خدمات گردشگری)
The guidelines on the regularization of travel & tourism related business and startups within the Virtual World (Cyberspace)
(A wide range of activities within the travel & tourism including electronic information, marketing, sale, and tourism startups)
معاونت گردشگری
اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری
دی ماه 1398
با عنایت به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباط در صنعت گردشگری و لزوم ساماندهی فعالیتهای این بخش بویژه در حوزه کسب وکارهای گردشگری در فضابی مجازی، مراکز خلاق و استارتاپهای خدمات گردشگری در اجرای وظایف قانونی و تکالیف حاکمیتی وزارت در امر گردشگری و با استناد به ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی و ماده 25 آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها مصوب 4/6/1394 هیات وزیران و نیز بر اساس مصوبه کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگران، «شیوه نامه ساماندهی کسب و کارهای گردشگری مجازی» به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ میگردد:
ماده 1) واژهها و عبارات بکار رفته در این دستوالعمل در معانی ذیل تعریف میگردد:
- وزارت میزاث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – معاونت گردشگری
- اداره کل نظارت: اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری
- اداره کل استان: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان
- تشکل حرفهای: تشکل حرفهای و تخصصی که بر اساس دستورالعمل اجرایی تشکلهای حرفهای موضوع ماده 25 آیین نامه با نظارت وزارتخانه ایجاد شدهاند.
- هر شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی اخذ گواهینامه حرفهای فعالیت کسب و کار گردشگری فضای مجازی
- گردشگری فضای مجازی (الکترونیک): بخشی از فعالیتهای گردشگری الکترونیک است که در برگیرنده استفاده از فناوریهای رو به توسعه سریع؛ مانند ارتباطات، صنایع اطلاعاتی، برنامهریزی و مدیریت گردشگری است که شامل فعالیتهای اطلاعرسانی، بازاریابی و تبلیغات، فروش، مراکز خلاق و استارتاپهای خدمات گردشگری میباشد.
- مرکز گردشگری خلاق: اشخاص حقیقی یا حقوقی که جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدلهای نوین کسب و کار در سطح بازار هدف میباشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان متفاوت از شرکتهای دانش بنیان بوده و الزاماٌ محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست و به صورت غیر الکترونیکی نیز میتواند ارائه گردد.
- استارتآپ خدمات گردشگری (کسب و کار نوپا): کسب و کارهای نوپایی که در بخش گردشگری ارزش آفرین و حول محور تکنولوژی به شکل مبتکرانه و خلاقانه با شیوههای نوین ایجاد شده باشند.
- مراکز شتابدهنده: شتاب دهندهها، ساختارهایی حمایت محور هستند که از شکلگیری کسب و کارهای نوپا (استارتاپها) پشتیبانی میکنند. شتاب دهندهها در مدت زمان محدودی گروههای دارای ایده و توانمند را میزبانی میکنند، امکاناتی نظیر فضای اشتراکی، سرمایهگذاری اولیه، مربیگری، آموزش و مشاوره (منتورینگ)، و سایر خدمات فنی و تجاری را در اختیار آنها قرار میدهند.
- کمیته فنی: کمیته فنی در سطح استان مرکب از مدیرکل یا معاون گردشگری استان (رئیس کمیته)، مسئول امور حقوقی، مسئول فناوری اطلاعات (IT)، نماینده تشکل حرفهای مرتبط (در صورت وجود)، و یک نفر از اساتید دانشگاهی خبره و مجرب (به انتخاب مدیرکل) میباشد.
تبصره1: درصورت فقدان تشکل حرفهای استانی، با هماهنگی اداره کل نظارت، نماینده بخش غیر دولتی در کمیته فنی از میان فعالان استانی انتخاب میشود.
تبصره2: در صورتی که موضوع ارائه شده از سوی متقاضی مرتبط با سایر معاونتهای تخصصی باشد، حضور نماینده آن معاونت در کمیته الزامی است.
ماده2) موضوع این شیوهنامه عبارت است از:
الف) صدور گواهینامه تخصصی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در راستای ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی فعالیت میکنند.
ب) نظارت بر فعالیت و عملکرد فعالان دارای گواهینامه تخصصی
تبصره: اشخاصی که قبلاٌ در چارچوب آییننامهها و مقررات وزارتخانه برای فعالیت در حوزه گردشگری مجوزی دریافت کرده باشند، صرفاٌ میتوانند در چارچوب مجوز خود فعالیتنموده نیاز به اخذ گواهینامه جهت فعالیت خود در فضای مجازی ندارد، لیکن چنانچه خارج از موضوع مجوز خود بخواهند اقدام به فعالیت بنمایند لازم است نسب به اخذ گواهینامه تخصصی اقدام نمایند.
ماده 3) مراحل صدور گواهینامه تخصصی:
- متقاضیان لازم است به سامانه الکترونیکی مربوطه مراجعه و تقاضای خود را ثبت و نسبت به اخذ کدرهگیری اقدام نمایند.
- متقاضی پس از ثبت تقاضا، موظف است حداکثر ظرف مدت 72 ساعت مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه ارسال نماید.
- کمیته فنی موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت مدارک، بررسی کارشناسی راانجام و پاسخ اولیه متقاضی را مبنی بر تایید و یا عدم تایید (با ذکر دلیل) تقاضا به صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.
- اداره کل استان بطور همزمان نسبت به ارسال استعلامهای مورد نیاز اقدام مینماید.
تبصره: نتیجه استعلامها ظرف 15 روز اعلام میشود. در صورت درخواست دستگاه استعلام شونده، این بازه زمانی به مدت 15 روز دیگر تمدید خواهد شد، لیکن عدم اعلام نظر در مهلت مزبور ، بهمنزله نظر مثبت تلقی گردیده و پاسخ منفی دستگاههای استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور گواهینامه نخواهد شد.
- اداره کل استان پس از تکمیل مدارک و اخذ از تایید الکترونیکی اداره کل نظارت، نسبت به صدور گواهینامه تخصصی و تسلیم آن به متقاضی اقدام مینماید.
- کسب و کارهای گردشگری مجازی، پس از اخذ گواهینامه تخصصی، در صورت نیاز و اعلام متقاضی به مرکز توسعه تجارت جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک معرفی خواهند شد.
تبصره: چنانچه سامانه الکترونیکی با اختلال رو به رو شود، فرآیند به صورت دستی از طبق اداره کل استان انجام میپذیرد.
ماده 4) شرایط صدور گواهینامه تخصصی:
- تابعیت ایرانی
- دارا بودن صلاحیت فردی به تایید مرجع ذیصلاح
- دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت ( مختص آقایان)
- ارتباط موضوع فعالیت مندرج در اساسنامه با موضوع این شیوهنامه و رعایت ضوابط وزارت در اساسنامه(مختص اشخاص حقوقی)
- معرفی ادرس دقیق مکان فعالیت با ارائه خدمات
- ارائه تضمین معتبر حسن انجام کار
- تهیه خلاصه برنامه اجرایی طرح پیشنهادی
ماده 5) مدارک مورد نیاز:
- تصویر شناسنامه و کارت ملی
- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل (معافیت تحصیلی)
- گواهی صلاحیت فردی از مرجع ذیصلاح
- تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
- سپردن تضمین معتبر حسن انجام کار به مبلغ پانصد میلیون ریال و ارائه تعهدنامه محضری
- ثبت تقاضا و بارگذاری خلاصه طرح اجرایی در سامانه
- ارائه نام پایگاه اینترنتی و مدرک ثبتی آن (درخصوص کسب و کارهای مجازی مرتبط به تشخیص کمیته فنی)
- ارائه نام
- ارئه لوگوی تجاری در صورت وجود
تبصره: میزان سپرده شده، حسب تشخیص وزارتخانه، هر دو سال یک بار بر مبنای شاخص تورم بانک مرکزی قابل افزایش است.
ماده 6) نظارت بر فعالیت دارندگان گواهینامه تخصصی بر عهده اداره کل استان بوده و در صورت تخلف نسبت به اعمال مجازاتهای لازم به شرح ذیل اقدام مینماید:
الف- تذکر کتبی
ب- اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال
پ- تعلیق موقت از یک ماه تا سه ماه
ت- لغو مجوز
ث- تضمین سپرده شده در صورت عدم ایفای تعهدات به تشخیص مرجع صدور مجوز قابل استیفا میباشد. در صورتی که تمام یا قسمتی از تضمین، مورد استفاده قرار گیرد مرجع مربوط مراتب را بهوسیله نامه به نشانی دارنده مجوز مکلف است حداکثر تا یک ماه از تاریخ اعلام، تضمین را به میزان مقرر تکمیل نماید.
ماده 7) وزارتخانه و ادارات کل استانی باید در چارچوب مقررات و متناسب با توان اعتباری خود اقدامات لازم از قبیل برگزاری رویدادهای مرتبط با کسب و کارهای نوپا و خلاق گردشگری مجازی، اختصاص غرفههای نمایشگاهی ویژه استارتاپهای گردشگری در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری را در راستای حمایت از فعالان این حوزه عمل آورد.
ماده 8) وظایف دارنده گواهینامه کسب و کار:
- ارائه خدمات و اجرای طرح مطابق با رعایت قوانین و مقرراتکشور
- انتخاب نام و لوگوی تجاری منحصر به فرد مطابق و متناسب به نوع فعالیت
- ارائه خدمات 24/7 بر خط به مشتریان به منظور پاسخگویی به شکایات احتمالی مشتریان
- ارائه قراردادهای الکترونیک به مشتریان برای کسب و کارهای گردشگری مجازی
- کسب و کارهای گردشگری مجازی و کسب و کارهای نوپا و خلاق موضوع این شیوهنامه مکلفاند علاوه بر درج اطلاعات مربوط به تماس، کلیه اطلاعات، شرایط، ضوابط، مقررات و دستوالعملهای مرتبط را به مشتریان ارائه نمایند.
- ارائه گزارش از پیشبرد فعالیتهای کسب و کار و در صورت تجاری شدن فعالیت، ارائه گزارش از نحوه عملکرد
ماده 9) دارنده گواهینامه کسب و کار گردشگری فضای مجازی صرفاً مجاز به انجام فعالیتهای تعریف شده در این شیوهنامه میباشند و چنانچه بخواهند فعالیتی انجام دهند، فعالیتی انجام دهند که براساس مقررات و اییننامههای وزارت نیاز به اخذ مجوز مستقل دیگری داشته باشد، باید قبل از فعالیت نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند.
تبصره: دارندگان گواهینامه مجاز به اجرای تور نیستند و چنانچه بخشی از فعالیت آنها در این حوزه میباشد باید طبق آیین نامه مصوب 1380 «مجوز بند ب» دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اقدامات لازم را انجام دهد.
ماده 10) اعتبار گواهینامههای صادره در مرحله اول به مدت یکسال بوده و پس از آن در صورت تایید عملکرد توسط اداره کل استان میتواند به صورت سه ساله تمدید شود.
ماده 11) در صورت شکایت از فعالیت و خدمات کسب و کارهای موضوع این شیوهنامه، اداره کل استان از طریق کمیته فنی و براساس ترتیبات و مقررات دستورالعمل رسیدگی به شکایات، به آنها رسیدگی مینماید. وزارتخانه نیز نظارت را بر عهده دارد.
ماده 12) چنانچه تشکل حرفهای فعالان گردشگری الکترونیک، براساس دستورالعمل اجرایی ماده 25 آیین نامه، با نظارت وزارتخانه ایجاده شده باشد، اداره کل استان میتواند کلیه امور تصدی در راستای صدور مجوز را در چارچوب ضوابطی که وزارتخانه تعیین مینماید، به تشکل مزبور واگذار میگردد.
ماده 13) مرکز فناوری و اطلاعات ٍ ارتباطات و تحول اداری لازم است ضمن راهاندازی سامانه موجود، پشتیبانیهای فنی لازم را بعمل آورد.
ماده 14) کلیه دارندگان گواهینامه تخصصی موظف به رعایت مقررات و دسترالعملها و خط مشیهای ابلاغ شده توسط وزارتخانه هستند.
ماده 15) این شیوهنامه در 15 ماده و شش تبصره تهیه و تنظیم گردیده است که از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا میباشد.
وزیر