آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
جمعه 17 مهر 1394
کد خبر: 1407
تعداد بازدید: 3813

دانشنامه معماری دستکند تدوین می‌شود

دانشنامه معماری دستکند با کمک معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه و پایگاهها تدوین می شود.
دانشنامه معماری دستکند تدوین می‌شود








محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم افتتاح دومین همایش بین المللی معماری دستکند که صبح امروز 15 مهرماه در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: امیدوارم که با فعالیت های جدی که در حوزه معماری دست کند صورت گرفته شاهد گسترش این دانش و حفاظت و صیانت از آن باشیم.

 معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه میراث دستکند، منظومه زیستی است، یادآور شد: با وجود ثبت جهانی معماری دست کند در فهرست آثار جهانی یونسکو  هنوز این میراث در سطح جهانی کمتر شناخته شده است.

وی افزود: بهترین مثال معماری دست کند، روستای میمند است که از یک منظر فرهنگی بسیار استثنایی برخوردار است که در این منظر فرهنگی می توان بهترین نشانه تعامل انسان و طبیعت را مشاهده کرد. 

طالبیان همچنین به تلاش های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی و شناساندن هر چه بهتر معماری دست کند اشاره کرد و افزود: با تلاشی که سید محمد بهشتی ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه پژوهشگران این حوزه داشتند معماری دست کند، چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است.  

 

 

طالبیان اضافه کرد: ما تاریخ گذشته را به خوبی درک نکرده ایم و شاید اگر به معماری موقت توجه می کردیم، امروز وضعیت محوطه ها و ساماندهی آنها اوضاع بهتری داشت.

وی در ادامه به موضوع ناشناخته بودن منظر فرهنگی اشاره کرد و گفت: درک در حوزه منظر فرهنگی در حد قابل قبولی نیست، این در حالی است که بحث منظر فرهنگی یک موضوع بسیار فوق العاده در کشور ما است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه پایگاههای میراث فرهنگی می توانند تاثیر و کمک شایانی در حوزه دستکند داشته باشند، اضافه کرد: تدوین دانشنامه معماری دستکند می تواند به کمک معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه و پایگاهها تدوین شود.

طالبیان در پایان گفت: دستکندها دارای پیچیدگی های خاصی هستند که برای تهیه نقشه و مستندسازی آنها باید از تکنولوژی های نوین استفاده کرد، تعیین حریم و عرصه دستکندها هم از موضوعات پیچیده و سختی است که باید مورد توجه قرار گیرد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب