آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
سه شنبه 15 فروردین 1396
کد خبر: 2143
تعداد بازدید: 1338

خوزستان با نوروزگاه به استقبال بهار رفت/ برگزاری نوروز گاه در 13 شهر خوزستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: به منظور پاسداشت نوروز، طرح «نوروزگاه‌» در 13 شهرستان برگزار شد.

خوزستان با نوروز گاه به استقبال بهار رفت/ برگزاری نوروز گاه در 13 شهر خوزستان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: به منظور پاسداشت نوروز، طرح «نوروزگاه‌» در 13 شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، خسرو نشان ضمن تشریح برنامه‌های نوروزی در سطح استان اظهار کرد: از آنجا که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال 96 را سالی با نوروزی متفاوت معرفی کرده، از این رو ویژه برنامه های متنوعی از سوی این سازمان در استان خوزستان پیش بینی و اجرا شد. استقبال از نوروز امسال از طریق به نمایش درآوردن سنت‌ها وآیین‌های کهن نوروز در شهرهای مختلف استان برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح از 30 اسفند تا 13 فروردین ماه در سطح استان اجرا شد، افزود: طرح نوروز گاه در 13 شهرستان که شامل شوش، هفتکل، شوشتر، ماهشهر، دزفول، لالی، ایذه، آبادان، اهواز، شادگان، مسجدسلیمان، باغملک و خرمشهر بود، برگزار شد.
نشان بیان کرد: در نوروزگاه‌های امسال برنامه‌های مختلفی از جمله هفت‌لشکر خوانی توسط رده‌های سنی خردسال، نوجوان و میان‌سال، برپایی سفره‌های بومی نوروزی و هفت‌سین، برگزاری مراسم تحویل سال نو، نوروزخوانی، سیاهبازی، موسیقی محلی خاص هر منطقه، آیین‌های مرتبط با کشاورزی و برداشت محصول مانند نمایش گرازبازی، بازی‌های محلی بهاری، معرفی و ارائه‌ی غذاهای محلی، معرفی نان‌های محلی، معرفی شیرینی‌های سنتی و نوروزی، آیین قهوه‌خوری عربی، اجرای برنامه‌های تحویل سال در برخی شهرها و روستاها در مکان‌هایی مانند موزه‌ی شوش، خرمشهر در کشتی بر روی اروندرود و روستای تکاب ایذه برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان درباره نحوه‌ی مشارکت سمن‌ها نیز گفت: اداره کل پیش از آغاز تعطیلات نوروز، جلسات مشترکی با تشکل‌های مردم‌نهاد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها در اجرای مطلوب برنامه‌های نوروزی به‌ویژه رویداد نوروز گاه برگزار کرد که مشارکت فعال انجمن‌ها را در پی‌داشت.
وی خاطرنشان کرد: امسال نوروزگاه‌های خوزستان، با استقبال بسیار خوبی همراه بود به‌نحوی‌که تنها در برنامه‌ی برگزارشده در منگشت ایذه حضور جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر برآورد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در استان اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه در 37 نقطه استان و نیز 265 غرفه صنایع‌دستی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در نوروز بود.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب