آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
سه شنبه 08 اسفند 1396
کد خبر: 2426
تعداد بازدید: 627

«طبیب» در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شود

بهره‎بردار خانه طبیب شوشتر گفت: این خانه تاریخی با کسب بالاترین درجه پروانه بهره‎برداری مرکز اقامتی، آماده میزبانی از مهمانان و گردشگران نوروزی شده است.

"طبیب" در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شود

بهره‎بردار خانه طبیب شوشتر گفت: این خانه تاریخی با کسب بالاترین درجه پروانه بهره‎برداری مرکز اقامتی، آماده میزبانی از مهمانان و گردشگران نوروزی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علیرضا طبیب‎شوشتری با اشاره به این‎که خانه تاریخی طبیب، یکی از مجموعه خانه‎های افضل است افزود: این خانه که به زبان محلی از آن به عنوان "حوش گپ" (خانه بزرگ) یاد میشود، متعلق به حاج نورعلی افضلان بوده که هم در آن سکونت میکرد و هم محل تجارت وی در قدیم بوده است.

او با بیان این‎که قدمت این خانه تاریخی بیش از 200 سال تخمین زده شده است، اضافه کرد: اگرچه تاریخچه این خانه به دوره قاجار بازمیگردد، اما حین مرمت آن شواهدی به دست آمد که حاکی از تعلق برخی قسمت‎های این بنا به دوره‎های قبل‎تر از قاجار بود.

بهرهبردار خانه تاریخی طبیب شوشتر عنوان کرد: باتوجه به کارشناسی‎های صورت گرفته این بنا در چهارم تیرماه 1393 با شماره ثبت 31086 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

او با بیان این‎که پیش از ثبت ملی شدن این اثر، اقدامات مرمتی روی بنا آغاز شده بود، گفت: این خانه در اواسط دهه 50 در حالی که چندین سال خالی بود، توسط پدرم خریداری شد و بلافاصله مرمتی کامل و اساسی طی یکسال در آن انجام گرفت؛ ضمن این‎که طی این مرمت، هیچ دخل و تصرفی در اصل معماری بنا صورت نمی‎گیرد و فقط در قسمتی از حیاط یک درب ورودی ماشین‎رو اضافه می‎شود.

طبیب‎شوشتری عنوان کرد: این خانه، بیش از ده سال خالی از سکنه بود و خود خاندان افضل نیز از آن استفاده نمی‎کردند؛ اما از زمانی که خاندان طبیب و پدرم که یکی از بزرگان محل و مسجد محل بود در آن‎جا سکونت پیدا کردند، مراسم سنتی که سال‎های دور توسط خانواده افضل درآن جا برگزار می‎شد، احیا شد تا جایی که در دهه اول محرم علیرغم هتل بودن مکان، همچنان مراسم روضه‎خانی در آن‎جا برگزار می‎شود که همین مسائل باعث شد این خانه به خانه طبیب مشهور شود.

او بیان کرد: از اوایل دهه 90 نیز با رایزنی با اداره میراث فرهنگی شوشتر، پیشنهاد مرمت دوباره خانه طبیب را مطرح کردیم که یک سری اقدامات نیز صورت گرفت تا در نهایت در سال 1393 این خانه ثبت ملی شد و متعاقب آن نیز اقدامات مرمتی بعدی زیرنظر اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان روی بنا صورت گرفت.

مالک خانه طبیب خاطرنشان کرد: از آن‎جا که هدف ما حفظ معماری شوشتریِ بنا بود، سعی کردیم از استادکاران محلی و بومی استفاده کنیم تا مرمت هرگوشه از این خانه با حفظ سبک و سیاق سابق بنا صورت گیرد.

او از آمادگی این خانه برای پذیرای از میهمانان نوروزی به عنوان یک مرکز اقامتی جدید در شوشتر خبر داد و گفت: خانه طبیب دارای چهار طبقه (شوادون، شبستون، طبقه همکف و طبقه اول) است که طبقه اول شامل چهارده اتاق می‎باشد که از این تعداد ده اتاق با ظرفیت کلی 39 نفر به عنوان ظرفیت اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان در نوروز است.

بهرهبردار خانه تاریخی طبیب افزود: اگرچه اصل و سبک معماری اتاق‎ها حفظ شده است، سعی کردیم امکانات استانداردِ روز هتلی را نیز برای اتاق‎ها پیش‎بینی کنیم.

طبیب‎شوشتری تصریح کرد: با افتتاح این مرکز اقامتی، ده نفر به صورت مستقیم وارد فضای کسب‎وکار شده‎اند؛ ضمن اینکه برای پانزده نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است که این افراد در فصول مختلف باتوجه به درخواست‎هایی که ارائه می‎شود، مشغول به فعالیت می‌شوند.

او با اشاره به این‎که در تاریخ دهم دی‎ماه 96 پروانه بهره‎برداری با درجه یک اقامتگاه سنتی (بالاترین درجه مرکز اقامتی) برای خانه طبیب صادر شد، تأکید کرد: این مکان درایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران است اما درصدد هستیم تا در اردیبهشتماه و همزمان با هفته میراث فرهنگی، مراسم افتتاحیه رسمی را با حضور مسئولان شهرستان و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان برای خانه طبیب ترتیب دهیم.

مالک خانه طبیب با اشاره به موقعیت مکانی این خانه تاریخی افزود: خانه طبیب با مساحت عرصه540 متر و زیربنای بیش از 1200 متر در قلب بافت تاریخی شوشتر، چهارراه امام خمینی، کوچه سنگ‎فرش و در کنار مجموعه افضل واقع شده و به لحاظ دسترسی دارای بهترین شرایط است.

او درخصوص سرویس‎دهی در این خانه تاریخی نیز اظهار داشت: هنوز چیزی به عنوان رستوران در این خانه به بهره‎برداری نرسیده است اما فضای آن موجود میباشد و سعی بر آن است که در ایام نوروز سرویس صبحانه، چای‎خانه سنتی و غذاهای محلی را برای مسافران فراهم کنیم.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب