آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد خبر: 3355
تعداد بازدید: 1527

بررسی راهکارهای ترویج گردشگری و صنایع دستی در خانوارهای روستایی خوزستان

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به جلسه‎ای با حضور اعضای تشکل‎های مردم‎نهاد، از بررسی راه‎کارها و ظرفیت‎های موجود در جامعه زنان روستائی در حوزه‎های گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، پیمان نبهانی امروز چهارشنبه 22 آبان‎ماه 98 اظهار داشت: جلسه‎ای با حضور تعدادی ازمدیران و اعضای تشکل‎های مردم‎نهاد حوزه‎های سه‎گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با موضوع توانمندسازی بانوان و کودکان در گردشگری و صنایع دستی برگزار شد که در این جلسه استفاده از ظرفیت‎های قانونی سمن‎ها و توانایی آن‎ها در ایجاد قدرت اجرایی به منظور ترویج گردشگری و صنایع دستی در لایه‎های خانوارهای روستایی عنوان و راه‎کارهای کلی رسیدن به این موضوع تشریح شد.
 
او با بیان این‎که افراد حاضر در این نشست نظرات خود در این‎باره را بیان کردند افزود: با هدف ایجاد زیرساخت‎های فکری، فرهنگی و اجتماعی برای تحقق اهداف برنامه‎های بالادستی از جمله برنامه ششم و افق چشم‎انداز توسعه کشور در سال 1404، مقرر شد که موضوعات موردنیاز برای تحقق اهداف پیش‎گفته، در چهار کمیته بررسی و راهکارهای لازم و ظرفیت‎های قانونی موجود استخراج شوند و به منظور عملیاتی کردن آن‎ها در جلسه بعدی مورد بحث قرار گیرند.
 
معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: کمیته‎های موردنظر در قالب موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، زیربنایی و ظرفیت‎های جامعه محلی بررسی‎های لازم را انجام خواهند داد. 
 
او ضمن تشکر از نفراتی که به نمایندگی از تشکل‎های حوزه‎های سه‎گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه حضور یافتند، هدف از این نشست را بررسی راهکارها و ظرفیت‎های موجود در جامعه زنان روستائی و بالفعل کردن این ظرفیت‎ها و در نهایت توانمندسازی این جامعه آماری عنوان کرد.
 
نبهانی گفت: باتوجه به این‎که صنایع دستی آمیزه‎ای از هنر و صنعت است، این صنایع غالباً در جامعه روستائی که عمده اشتغال آن‎ها کشاورزی و دامداری است، بااستفاده از دورریز محصولات کشاورزی و قسمت مصرف‎نشده محصولات دامداری ساخته می‎شوند و در زندگی سنتی روستائیان مورد استفاده قرار می‎گیرند که این موضوع با استفاده از کمترین امکانات و ساده‎ترین تجهیزات بدون نیاز به فناوری‎های وارداتی نظر به تحریم‎های ظالمانه فعلی  اشتغال خوبی را به وجود آورده است که هم به درآمد خانوار کمک می‎کند و هم با بازاریابی مناسب می‎توان با صادرات به خارج از کشور ارزآوری مناسبی به وجود آورد.
 
او تأکید کرد: آموزش و فرهنگ‎سازی درجوامع محلی که هدف موضوع هستند، در تغییر نگرش آن جامعه  نسبت به صنایع دستی نقش خوبی ایفا می‎کند و از طرفی می‎توان با ایجاد بازارچه‎هایی به منظور فروش صنایع دستی و جذب گردشگر به رونق گردشگری در روستاها کمک کرد.
 
معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: در این راستا بانوان نقش پررنگی دارند که لازم است با ساماندهی هدفمند آن‎ها به توسعه متوازن آن مناطق کمک کرد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب