آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
شنبه 09 آذر 1398
کد خبر: 3375
تعداد بازدید: 663

زلزله دیشب ایذه آسیبی به بناهای تاریخی وارد نکرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: زمین‎لرزه جمعه شب در ایذه هیچ آسیبی به بناهای تاریخی این شهرستان وارد نکرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدحکمت‎اله موسوی امروز شنبه نهم آذرماه 98 اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های دريافتی از رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه و همچنین مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر این شهرستان، پس از وقوع زلزله شب گذشته مسوولان شهرستان ایذه از آثار و بناهای تاریخی و سطح شهر بازديد کردند که گزارشی مبنی بر وارد شدن خسارت به اين آثار اعلام نشده است.
 
او تأکید کرد: پس از ارزیابی هیأت اعزامی به مناطق زلزله زده، نتیجه حاصل از ارزیابی تیم اعزامی حاکی از این مهم است که بناهای تاریخی مناطق زلزلهزده آسیب ندیده‎اند.
 
زمین‎لرزه‎ای به بزرگی ۴.۹ در مقیاس ریشتر جمعه شب (هشتم آذرماه 98) ساعت 20:50 شهرستان ایذه واقع در شرق خوزستان را لرزاند.
 
بنا به اعلام موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران اين زمينلرزه در مشخصات 49.85 طول جغرافيايي و 32.03 عرض جغرافيايی و در عمق 19 کیلومتری زمین رخ داده است.
 
بعد از این زمین‎لرزه، زلزله‌های دیگری  نیز در ساعات 21:00، 22:30 و 22:40 رخ داده که یک به یک با بزرگی کمتری روی داده‌اند. به گزارش مرکز لرزهنگاری کشور آخرین زلزله در ساعت 06:20 صبح شنبه روی داده است.
 
ایذه، از شهرهای بختیاری‌نشین در شمال شرقی استان خوزستان است. این شهر مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن با توجه به پژوهش‌های انجامشده و وجود آثار و سنگ‌نبشته‌های باستانی مربوط به دوران ایلامیان است. آثار ایلامی (کولفرح، شهسوار، اشکفتسلمان، خونگاژدر) و آثار اشکانی (شمی، شیمن، شیوند، یارعلیوند، کمالوند و تندیس مرد پارتی در موزه ملی ایران، ارگ اتابکی، بنای اتابکان اشکفتسلمان، پل پاپیلا سوسن و ... ) از مهمترین آثار ایذه هستند. نام قدیمی این شهر در زمان اتابکان مالامیر (مالِمیر) نیز نامیده می‌شود.
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب