آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
شنبه 14 تیر 1399
کد خبر: 3783
تعداد بازدید: 560

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر:

مرمت بخش‌های تخریب‌شده کلاه‌فرنگی شوشتر به پایان رسید

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از اتمام مرمت بخش‌های تخریب‌شده کلاه‌فرنگی شوشتر خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، محمدرضا بهادری امروز شنبه 14 تیرماه 99 اظهار کرد: «باتوجه به تخریب صورت‌گرفته در روزهای گذشته در قسمت جان‌پناه میل کلاه فرنگی شوشتر که یکی از آثار سیزده‌گانه حلقه آبی شوشتر است، پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی در ابتدا به محض اطلاع از وقوع چنین اتفاقی نسبت به پاکسازی محل اقدام کرد.»
 
او افزود: «در ادامه براساس طرح مرمتی که توسط کارشناسان پایگاه تهیه شد، با رعایت همه نکات فنی و  تخصصی دستورکاری مبنی بر مرمت این عارضه را در واحد اجرایی ابلاغ کردیم و از هفته گذشته عملیات آغاز شد.»
 
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: « مرمت قسمت‌های تخریب‌شده با تلاش نیروهای اجرایی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر روز گذشته به اتمام رسید.»
 
درخور ذکر است، میل کلاه‌ فرنگی در استان خوزستان شهرستان شوشتر و در کنار رود کارون و نزدیک به بند میزان ساخته شده است این میل یکی از آثار تاریخی شهرستان است و در میدان ۱۷ شهریور، انتهای خیابان بلوار واقع شده است.
 
کاربری این سازه احتمالاً ميل راهنما و یا یک بنای یاد بود بوده است؛ این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
همچنین این میل به همراه 12 اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.
 
گفتنی است، شوشتر یکی از شهرهای قدیمی استان خوزستان است که در دامنه‌ی کوه‌های زاگرس قرار دارد. اهمیت ویژه‌ی شوشتر از این جهت است که هر دو رودخانه‌های کارون و دز از این شهر می‌گذرند.
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب