آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
یک شنبه 30 آذر 1399
کد خبر: 4020
تعداد بازدید: 443

در مراسمی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

آئین اهدای گل نرگس بهبهان به حرم رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شد

در زادروز ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و همزمان با روز پرستار، لوح ثبت‌ملی آئین اهدای گل نرگس از بهبهان به حرم امام‌رضا(ع) با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.
به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در این مراسم که صبح امروز یکشنبه ۳۰ آذرماه در حرم رضوی برگزار شد، علی اصغرمونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، غلامرضا شریعتی و محمدصادق معتمدیان استانداران خوزستان و خراسان رضوی، محسن فنودی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و نیز مدیران کل میراث فرهنگی این دو استان حضور داشتند و ضمن اهدای گل به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، از لوح ثبت‌ملی این آئین رونمایی کردند.
 
در این مراسم، نرگس‌زارهای بهبهان به‌عنوان یک اثر طبیعی گردشگری و همچنین آئین ارسال گل‌های نرگس به حرم امام رضا(ع) به‌عنوان یک اثر ناملموس (معنوی) از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت رسمی ثبت‌ملی شدند.
 
گل نرگس در استان خوزستان بیشتر در شهرستان بهبهان کشت می‌شود، در بهبهان هرسال ۸هزار نرگس نخست چیده‌شده از نرگس‌زارهای این شهرستان به یُمن تبرک از قدیم به حرم امام هشتم(ع) ارسال می‌شود.
 
یک باور قدیمی در شهر بهبهان این است که گل نرگس همزمان با ورود هشتمین اختر تابناک ولایت به شهر ارجان قدیم روییده است و به همین منظور آن را منتسب به این امام همام تلقی و بهبهان را مهد رویش این گل بی نظیر می‌دانند.
 
گل دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.
 
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب