آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
شنبه 23 مرداد 1400
کد خبر: 4338
تعداد بازدید: 364

خوزستان در اکسپو جهانی می‌شود

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: «در جلسه‌ای باحضور مسئولان اداره‌کل استان پیرامون حضور در نمایشگاه اکسپو دُبی، برنامه‌های این اداره‌کل برای معرفی دستاوردهای خوزستان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه و تصمیمات لازم گرفته شد.»
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، پیمان نبهانی شنبه 23 مردادماه 1400 با اعلام این خبر اظهار کرد: «نمایشگاه جهانی اکسپو که به اختصار "اکسپو" (EXPO) نامیده می‌شود، نمایشگاهی بین‌المللی و بسیار معتبر و مشهور است که هرچند سال یک بار برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف برگزار می‌شود.»
 
او با بیان این‌که اکسپو اولین بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس برگزار شد و از آن پس به رسمی همیشگی و دائمی تبدیل شد ادامه داد: «اهمیت این نمایشگاه برای کشورها به اندازه‌ای زیاد است که بعد از مسابقات جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا محسوب می‌شود؛ از این‌رو، گاهی آن را المپیک فرهنگ ملل هم می‌نامند.»
 
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان اضافه کرد: «در طول این نمایشگاه، جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری از سرتاسر دنیا در یک شهر به نمایش در می‌آیند.»
 
او با اشاره به این‌که دبی‌اکسپو (نمایشگاه اکسپو دبی) با یک سال تأخیر، در نهایت 9 مهرماه 1400 برگزار خواهد شد عنوان کرد: «این نمایشگاه به عنوان سومین رویداد بزرگ دنیا بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک، به مدت حدود شش ماه و از 9 مهرماه سالجاری  تا 11 فروردین‌ماه 1401 دایر خواهد بود و ایران جزو 192 کشوری است که در رویداد نام‌برده حضور پیدا می‌کند.»
 
نبهانی تصریح کرد: «اکسپو، بزرگترین مکان ملاقات در جهان است و فرصت‌های زیادی مانند ایجاد شبکه و ارتقاء روابط بین‌المللی برای افراد، تیم‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال یافتن شرکاء یا همکاران جدید از سراسر دنیا هستند، ارائه می‌کند.»
 
او بیان کرد: «ثبت حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش‌بینی بیش از ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده از اکسپو امسال و تخمین سهم بیش از ۷۰ درصدی بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از خارج از کشور امارات که بالاترین میزان مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه‌های جهانی است و همچنین وضعیت مطلوب متراژ غرفه جمهوری اسلامی ایران و همسایگی غرفه‌های کشورهای فرانسه، مکزیک و پرو با ایران، امکان معرفی آثار باستانی، ظرفیت‌های گردشگری و محصولات صنایع‌دستی استان را فراهم می‌آورد و می‌توانیم بازاری برای محصولات تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی و علاقمندانی برای بازدید از آثار تاریخی و مناطق گردشگری استان شناسایی کنیم که ما برای هر سه موضوع در حال برنامه‌ریزی هستیم.»
 
سرپرست معاونت گردشگری خوزستان گفت: «در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه، باتوجه به نزدیک بودن محل برگزاری آن به استان‌ خوزستان، برنامه‌ریزی لازم برای تورهای گردشگری برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بیش از ۱۹۲ کشور صورت گرفته است.»
 
او افزود: «صنعت گردشگری و ظرفیت‌های بی‌شماری که سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارای توجیه اقتصادی می کند، به‌عنوان یک بسته ویژه در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و امیدوار هستیم تا جذب سرمایه در این عرصه را شاهد باشیم.»
 
نبهانی، شناساندن تمدن غنی استان با تکیه بر سه اثر ثبت‌جهانی و تنوع اقوام و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برای رونق گردشگری و فروش صنایع‌دستی را مهم‌ترین هدف‌گذاری صورت‌گرفته در این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: «فضای اختصاصی گردشگری درپاویون جمهوری اسلامی ایران، ۶۴ مترمربع است  که البته امکان حضور و مشارکت صنعت گردشگری در ۳۸۲ متراژ دیگر از فضاهای مشترک دیگر نیز وجود دارد که این ظرفیت حضور و نمایش در برنامه‌ریزی‌های این اداره‌کل مدنظر قرار گرفته است.»
 
او تأکید کرد: «معرفی ظرفیت‌های تخصصی استان‌های کشور در سه شاخه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بستری جذاب برای بازدیدکنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود و پرداختن به ظرفیت شاخه‌های تخصصی هریک، شامل انواع گردشگری از جمله سلامت و زیبایی، طبیعت و ورزش، تاریخی و فرهنگی و غیره در کنار معرفی آئین‌های سنتی، صنایع‌دستی، تاریخ تمدن و فرهنگ غنی استان، هسته اصلی برنامه‌های اجرایی را تشکیل خواهد داد و نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین بهره‌وری از فرصت ایجاد شده فراهم شود؛ از این‌رو، هرچه برنامه‌های اجرایی با جزئیات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ‌دهی به علایق مختلف در راستای شعار و چشم‌اندازهای تعریف‌شده کلان پیش رود، دستاوردهای قابل‌توجهی برای تأسیسات و فعالان گردشگری استان رقم خواهد خورد.»
 
سرپرست معاونت گردشگری خوزستان در ادامه با بیان این‌که موضوع و تِم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است گفت: «انتظار می‌رود که این نمایشگاهِ جهانی، بِستری برای رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه و نیز ظهور نشانگان‌های تجاری از سرتاسر کره زمین باشد که توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری و خلاقیت‌های هنرمندانه فعالان صنایع‌دستی در استان ممکن است خوزستان را به‌عنوان نمونه عملی تحقق ایده‌های خلاق معرفی کند.»
 
او افزود: «از این‌رو، باتوجه به حضور تعداد قابل‌توجه ایرانی‌های مقیم در کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگر از این افراد و همچنین بصورت ‌ویژه از کشورهای بازار هدف گردشگری استان  داشته باشیم و از نرم‌افزارهای کاربردی، درگاه‌های اینترنتی و واقعیت مجازی و افزوده به عنوان ابزاری مهم، به‌روز و کاربردی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری خوزستان و جذب گردشگران استفاده کنیم و از سویی دیگر بتوانیم بار علمی مورد نیاز در این حوزه را با شرکت در وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌المللی ارتقاء دهیم.»
 
نمایشگاه اکسپو، هر پنج سال یک بار باحضور حداکثری کشورها برگزار می‌شود و بخش‌هایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، درپی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب