آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
پنج شنبه 09 دی 1400
کد خبر: 4530
تعداد بازدید: 229

زائران معطر شهر بهشت / گل‌آرایی حرم مطهر رضوی با گل‌‎های نرگس‌ بهبهان

انگار وقتي يکي يکي داشتند توي دشت قد مي‌کشيدند و خود را شاد و رها و سرخوش به آغوش نسيم پاييزي مي‌سپردند، مي‌دانستند که به‌زودی براي نشستن روي امن‌ترين و بهشتي‌ترين منزل اين سرزمين دست‌چین مي‌شوند؛ براي همين زود بزرگ شدند و گل دادند و عطرشان سراسر دشت بهبهان را پر کرد.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به نقل از آستان نیوز، گل‌های نرگس را مي‌گويم؛ همان گل‌هايي که 8 هزار شاخه‌شان دست‌چین شده و مسير 1500 کيلومتري بهبهان تا مشهد را پيمودند تا خود را به بهشت حرم رضوي رسانده و زائر آن فضاي قدسي شوند و فضايش را آکنده از عطري کنند که يادآور صاحب اسمشان؛ امام عصر(عج) است؛ امامي که قرار است مثل نرگس‌ها، در زمستان سرد و سياه و بی‌روح اين دنيا سبز شود و گل بدهد و جهان را با عطر وجودش، زنده و عطرافشان کند.

 

مم

 

گل‌هاي نرگس بهبهان هرساله همين ايام خود را به آستان ملکوتي امام هشتم مي‌رسانند و طي يک آيين زيبا در حرم مطهر جانمايي مي‌شوند.
گفته می‌شود گل‌های نرگس از قدوم با برکت حضرت شمس الشموس در مسیر هجرت از مدینه به مرو و ورودشان به خاک خوزستان روییده‌اند. استانی که به دروازه ورود تشییع به کشورمان معروف است و از مرز شلمچه تا برخي شهرهایش چون بهبهان، به عنوان قدمگاه امام هشتم شناخته می‌شود. همين است که نرگس‌کاران ولايتمدار بهبهاني هرساله به نشان عشق و ارادت مردمان خونگرم خوزستان، 8 هزار شاخه گل نرگس را به ساحت نورانی امام رئوف پیشکش می‌کنند.

 

مم

 

نرگس‌هاي فاطمی
آيين چينش و اهداي نرگس‌‎هاي بهبهان به حرم رضوي، يکي از جالب‌ترين و معنوي‌ترين آيين‌هاي ثبت ملي شده ايراني است که هم در مبدأ و هم در مقصد با برنامه‌هاي دل‌نشینی همراه است، طوري که هرساله، همزمان با اولین رویش‌ نرگس‌ها، نرگس زارهای بهبهان میزبان عاشقان و ارادتمندان به آستان قدسی حضرت ثامن الحجج(ع) می‌شود و از خانواده معظم شهدا تا اقشار مختلف مردم، خود را به آیین دیرپای برداشت گل نرگس که در سال 98 در فهرست ميراث طبيعي خوزستان به ثبت رسيده، می‌رسانند تا با چیدن شاخه‌ای گل در معنویت این هدیه معطر و متبرک به حضرت رضا(ع) سهیم شوند. آيين مذکور در میان استقبال مردمی و مدح و قرائت اشعار محلی بهبهانی در ستایش حضرت رضا(ع) و به نام متبرک ايشان برگزار می‌شود.

 

حح

 

گل‌ها پس از طي مسيري طولاني به مشهد رسيده و در آييني ديگر توسط 12 خادم بخش گل‌آرایی حرم مطهر و پس از 2 روز کار و تلاش مستمر، به بهترین شکل آراسته مي‌شوند تا در ایام سوگ و حزن فاطمی، رونق‌بخش آیین‌ها و مراسم صحن و سرای امام هشتم ‌شوند.

حح

 

برکت چهارشنبه‌های امام رضایی
و سرانجام امروز، در چهارشنبه‌ای از چهارشنبه‌های امام رضایی، ده‌ها سبد زيبا و خوشبوي گل نرگس طی آیینی باشکوه و معنوی به میزبانی خادمان حرم رضوی و مهمانانی از بهبهان، با مدح و منقبت ذاکران اهل بیت(ع) بر دستان خادمان بارگاه منور رضوی، گشتي در صحن و سراي حرم زدند و زینت‌آرای جای‌جای آن؛ از پنجره فولاد و کفشداری‌ها و صحن و رواق‌ها گرفته تا روضه منوره شدند.

 

تت


هدیه‌ای که به ساحت حضرات معصومین به‌ویژه حضرت ابالحسن(ع) پیشکش می‌شود، پژمردگی و دورریزی شامل حالش نمی‌شود. این گل‌ها پس از چند روز مهمانی در گلدان‌های اماکن متبرکه رضوی، توسط خادمان بخش شمیم رضوان در قالب بسته‌های گل متبرک بسته‌بندی و به دست زائران و دلدادگان امام رئوف هدیه خواهند شد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب