آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
یک شنبه 16 مرداد 1401
کد خبر: 4918
تعداد بازدید: 425

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان:

تاسوعا و عاشورای حسینی میراث معنوی ماندگاری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در پیامی فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش را تسلیت گفت.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در پیام محمدحسین ارسطوزاده آمده است:

«انَّ‌الحُسین مِصباحُ الهُدی و سَفینة‌النّجاة»

«روز عاشورا، روز شهامت و دلاوری امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان است؛ دهمین روز از محرم ۶۱، امام حسین (ع) و یاران‌شان با لبانی تشنه‌تر از کویر تا آخرین قطره خون خود جنگیدند تا حقانیت اسلام را در تاریخ ثبت کنند. این جنگ با سپاه یزید به فرماندهی عمر بن سعد در صحرای کربلا انجام گرفت و در ظهر همان روز پس از به جا آوردن نماز ظهر به امامت امام حسین (ع) میان سپاه اسلام و کوفیان شدت بیشتری گرفت. پس از شهادت امام حسین (ع) سر ایشان را به نیزه انداختند و بر جنازه‌هایشان با اسبان خود تاختند.


از این واقعه تلخ و بی‌رحمانه عاشورا سال‌های زیادی می‌گذرد اما شوق عزاداری مسلمانان هر سال بیشتر از قبل است. عاشورای حسینی، نه یک واقعه، که به گواهی تاریخ، یک مکتب است. مکتبی که در آن اندیشه‌ورزی، شجاعت، سربلندی، آزادگی، دین‌‌داری و گذشت در نهایتِ درجه جلوه‌‌گر می‌‌شود. فریادی که بر تارکِ تاریخ بشریّت، منادیِ دفاع از عدالت و آزادی و ایستادگی در برابر زور و سلطه است.

تردیدی نیست که جهان امروز، بیش از هر زمان دیگری نیازمندِ بهره‌گیری از درس‌‌های مکتبِ عاشورا است؛ فراگیرتر شدن و صدور پیام‌هایِ بزرگ انقلاب عاشورا و درس‌‌هایِ مکتب حسین (ع)، نیازمند توجّه بیشتر به بینش حسینی و تلاش برای ترویج آن در همۀ اقشار جامعه است.

عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به‌عنوان میراث معنوی ماندگاری است که با ملت و بخصوص جوانان ارتباط خوبی دارد و الگوبرداری از عاشورا و فرهنگ عاشورا، نهایت بهره‌مندی از این فرهنگ غنی برای همگان به‌ویژه نسل جوان است.

اینجانب ضمن عرضِ تسلیت به همۀ مردم عزیز استان و به ویژه خانواده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آرزو دارم بتوانیم از رهروان واقعی راه ائمّۀ اطهار و امام حسین (ع) و از شاگردان عمل‌گرایِ مکتب عاشورا باشیم.»


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب