آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 14 دی 1401
کد خبر: 5187
تعداد بازدید: 201

تعامل اداره میراث‌فرهنگی اندیشمک با آموزش و پرورش در راستای حفاظت از مواریث‌فرهنگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیمشک از ادامه فعالیت‌های مشترک فرهنگی در راستای تقویت روابط علمی ـ پژوهشی با آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، هانی خادمی‌مهر چهارشنبه 14 دی‌ماه 1401 ضمن تقدیر از تلاش‌هایی که در این مسیر تاکنون صورت گرفته، تصریح کرد: نشست تعاملی با گروه تاریخ آموزش و پرورش شهرستان، باتوجه به همکاری‌هایی که در گذشته صورت گرفته بود، یک بار دیگر برگزار شد و طی نشستی تخصصی موضوعات و موارد مهم و چالش‌های پیرامون حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بررسی شدند.


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیمشک افزود: در این نشست، کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهرستان به پرسش‌های مطرح‌شده درخصوص نیازها و موارد پیرامون تاریخ و فرهنگ اندیمشک پاسخ دادند و بر لزوم تداوم این نشست‌ها تأکید و همچنین باتوجه به علاقه‌مندی نسل جوان و دانش‌آموزانی که پیگیر موضوعات فرهنگی و تاریخ شهرستان و استان خود هستند، تعاملاتی درخصوص بازدید و لزوم مراقبت از این مواریث فرهنگی انجام شد.

او با اشاره به حضور اساتیدی مانند همایون حاتمیان، مسلم میرزاوند و سیدهوشنگ مرعشی در این نشست تخصصی، ادامه داد: این نشست، بنا به درخواست اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک و باحضور گرم و پرشور اساتید، کارشناسان، انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی و علاقه‌مندان به حوزه تاریخ و فرهنگ، در محل اداره میراث‌فرهنگی شهرستان برگزار و بر چرایی مسکوت ماندن چاپ گاهنامه "اندامش" و ایجاد شرایط مناسب برای تجدید چاپ این گاهنامه تخصصی تأکید شد. 

"اَندامش" نام باستانی و قدیمی اندیمشک است. اندامش یا اندیمشک یک واژه پهلوی ـ پارسی به شمار می‌رود که نخستین بار در تاریخ در متون ارمنی و سُریانی آمده است. "استخری" جغرافی‌دان سده چهارم هجری (برابر با سده دهم میلادی) در کتاب مسالک و ممالک از این شهر باستانی بنام "اندامش" یاد کرده و فاصله شهر اندامش تا شهر لور را دو فرسنگ (12 کیلومتر) و فاصله پل اندامش تا جندی‌شاپور را نیز دو فرسنگ نوشته است. "ابن‌حوقل" نیز که در سده چهارم هجری می‌زیسته در کتاب صورت‌الأرض به شهر اندامش اشاره کرده است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب