آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
جمعه 25 فروردین 1402
کد خبر: 5477
تعداد بازدید: 240

شهرداری بافت تاریخی دزفول تا پایان تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول گفت: با پیگیری و مذاکره‌های انجام شده بستر لازم برای ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول در نیمه نخست امسال فراهم است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علیرضا مجدی‌نسب 24 فروردین‌ماه 1401 اظهار کرد: شهرداری بافت تاریخی دزفول باتوجه به پیگیری انجام‌شده در نیمه نخست امسال با دریافت مجوز از استان محقق می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول با بیان این‌که دزفول دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی و نیز آثار متعدد تاریخی است، ادامه داد: باتوجه به اهمیت احیای بافت تاریخی این شهر، راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی دزفول به عنوان اولویت از همان روزهای اول فعالیت این دوره شورا در دستورکار قرار گرفت.

او تصریح کرد: ایجاد شهرداری بافت نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و مقدمه‌هایی از جمله احیای مجدد سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است که با پیگیری انجام‌شده این سازمان به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مجدی‌نسب با اشاره به دلایل منحل شدن سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری دزفول در سال‌های گذشته افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال‌های گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر انحلال سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری‌ها و ادغام این سازمان با سازمان عمران شهرداری را ابلاغ کرده که براساس آن، سازمان نوسازی شهرداری دزفول نیز همان زمان منحل شد.

او گفت: ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول نیازمند احیای مجدد سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است که همه پیگیری‌های قانونی آن در تهران انجام و صدور مجوز به استان واگذار شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول افزود: مقدمه و پیش نیازهای قانونی لازم برای ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول در این شهر فراهم شده است.

دزفول با قدمتی ۹ هزارساله یکی از نخستین سکونت‌گاه‌ها و محل‌های شهرنشینی در جهان شناخته می‌شود و آغاز نخستین لوحه‌های کتابت، ایجاد نخستین دانشگاه در دنیا، نخستین سند دریانوردی، نخستین موسیقی گروه نوازی، سیستم آب‌رسانی سه‌هزار و ۴۰۰ ساله، ابداع سیفون و خانه‌سازی و معماری خاص دزفول که آن را با نام شهر آجر معرفی می‌کند، از افتخارات این سرزمین است.

۱۰۰ اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه در ۲۴۰ هکتار بافت قدیم دزفول وجود دارد؛ این شهر دارای ۲۸ محله قدیمی و درهم‌تنیده است که معماری بی‌نظیرش، آن را به شهر آجر معروف کرده است.

هم‌اکنون شهرداری‌های شیراز با ۳۵۰ هکتار، یزد با ۷۴۳ هکتار، سمنان با ۳۵۷ و گرگان با ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی دارای شهردار منطقه یا ناحیه ویژه بافت تاریخی هستند و شهرهای اصفهان و دزفول نیز به‌دنبال ایجاد چنین شهرداری هستند.

شهر دزفول با مساحت چهار هزار و ۷۳۰ هکتار دارای بیش از ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی است


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب