اتخاذ رویکرد خانواده ـ محور در ساماندهی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه اتخاذ رویکرد خانواده ـ محور در ساماندهی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی موضوعی ضروری است گفت: خوزستان این ظرفیت را دارا است تا به عنوان پایانه صادرات صنایعدستی در کشور معرفی شود.
بهگزارش روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، مریم جلالی که به همراه رئیسجمهور به استان خوزستان سفر کرده است، امروز هفتم اردیبهشتماه 1402 در بازدید از کارگاههای صنایعدستی ایذه و همچنین ظرفیتها و توانمندیهای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی این شهرستان اظهار کرد: در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ما باید کلیشههای رایج و سازماندهیشده را بشکنیم چراکه همه اهالی ایذه کارمندان میراثفرهنگی، راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایعدستی هستند؛ بنابراین رویکرد خانواده ـ محور در بحث ساماندهی باید انجام شود. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراثفرهنگی با بیان اینکه صنایعدستی هر منطقه نماد فرهنگ، دانش و هوش مردم آن منطقه است خاطرنشان کرد: ایذه به دلیل پیشینه و قدرت تاریخیای که دارد این نگاه زیباشناسانه را به دستهای هنرمندان داده است که بتواند نقشهای گوناگونی در گلیم تصویر کند. او با تأکید بر اینکه ما موظفایم این سلیقه و هوش را به بازارهای جهانی معرفی کنیم افزود: تولید صنایعدستی را باید به فروشنده متصل کنیم به طوری که فروشنده بتواند با مطالعات لازم بازار کار فروش را انجام دهد نه اینکه هنرمندان خود فروشندگی کنند. جلالی با بیان اینکه براساس مصوبه ریاست جمهوری، مسؤولان ذیربط موظف شدهاند بازارچههای صنایعدستی را راهاندازی کنند گفت: خوشبختانه این موضوع به فروش بیشتر صنایعدستی کمک میکند. او ادامه داد: این فرآیند به هنگام صادرات صنایعدستی به بازارهای جهانی، باتوجه به اینکه خوزستان یک مرز مشترک دارد میتواند به عنوان پایانهای برای صادرات باشد. گلیم ایذه قابلیت جهانی شدن را دارد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراثفرهنگی افزود: گلیم ایذه اگر از لحاظ مواد، رنگ، نقش، کالیته رنگی و... نگاه کارشناسانه داشته باشد، به شرط اینکه شاخصهای بینالمللی را کسب کند این قابلیت را دارا است که جهانی شود. او تأکید کرد: ثبتملی منظر ایذه میتواند بهانهای برای شناسایی گلیم ایذه در بازارهای جهانی باشد.ما باید اقتضائات ثبتملی را فراهم کنیم چرا که صرف ثبتملی هیچ امتیازی برای گلیم ایذه نمیآورد و فقط یک گواهینامه و امضا است، بلکه ما باید بتوانیم گلیم ایذه رابه بازارهای جهانی معرفی کنیم. جلالی ادامه داد: از طرف دیگر، ایذه هنری به نام لتهبافی دارد و لتهبافی باززندهسازی ضایعات پارچه و لباسهای قدیمی است که بسیار در حفظ محیطزیست مؤثر است. او یادآور شد: صنایعدستی موضوعی فرابخشی است؛ محیطزیست، شهرداری، آموزشوپرورش و همه دستگاهها باید به کمک هم میراث گذشتگان را حفظ کنند و خلاقیت داشته باشند برای که بتوانیم به بازارهای آینده رسوخ کنیم.
اشکفت سلمان نماد اقتدار خانواده ایرانی است معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه "اشکفتسلمان" نماد اقتدار خانواده ایرانی است گفت: بر پیشانی کوه، یک خانواده اصیل ایرانی را میبینیم که در یک موازنه زن، مرد و فرزند اهمیت خانواده را نشان میدهد؛ بنابراین تولید محتوای مناسب از این داشته و سرمایهای که پیشنیان به میراث گذاشتند، بسیار مهم است. او همچنین با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید معرفی آثار به نحو احسن انجام گیرد افزود: اقدامات خوبی در بهسازی اشکفتسلمان صورت گرفته که باید برای معرفی آن تلاش کنیم تا هر گردشگر خود یک راهنمای گشت محسوب شود و همانطور که اطلاعات سینه به سینه منتقل میشود بتوانیم راهنمایان بومی داشته باشیم. جلالی با بیان اینکه موزه ایذه یکی از بهترین موزهها است، گفت: این موزه از لحاظ نگهداری، زیرساخت و... درخور توجه است و هماکنون فقط لازم است موزه فعالیت پویا داشته باشد زیرا همه نقوشی که در ظرفهای کشفشده موزه وجود دارد میتوانند دستمایهای برای گلیمها و بافتههای ما باشد و این همجوشی حتماً باعث جذب بیشتر مخاطب میشود.