آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد خبر: 5540
تعداد بازدید: 100

هم‌اندیشی اهالی فرهنگ و هنر به مناسبت تولد 50 سالگی موزه هفت‌تپه

جلسه هم‌اندیشی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه هفت‌تپه باحضور اهالی فرهنگ و هنر در محل کتابخانه علوم ایران در اهواز برگزار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه 23 اردیبهشت‌ماه 1402 با اعلام این خبر اظهار کرد: جلسه هم‌اندیشی با موضوع برنامه‌های یکسال جاری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه هفت‌تپه باحضور جمعی از اهالی رسانه، اساتید دانشگاه، انجمن‌های فرهنگی، علمی و هنری خوزستان در شهر اهواز و با همکاری کتابخانه علوم ایران برگزار شد.

عاطفه رشنویی ادامه داد: اردیبهشت‌ماه سال 1402، پنجاهمین سال تأسیس موزه هفت‌تپه است؛ اکنون که پنجاه سال از تأسیس موزه هفت‌تپه می‌گذرد و تاریخچۀ آن با رویدادهای مهمی در تاریخ معاصر ایران گره خورده، فرصتی مناسبی است تا به مرور این سال‌ها بپردازیم و درس‌هایی برای امروز و فردای میراث‌فرهنگی بیاموزیم. گذشت پنجاه سال، زمان مناسبی است تا تجربه‌های نیم قرن واکاوی شود و مسیر راه‌ را برای دهه‌های آتی روشن سازد. این کهولت و تجربه، سزاوار بزرگداشتی ماندگار با تأثیرات عمیق است.

او در ادامه با تأکید بر اهداف برگزاری برنامه‌هایی با عنوان پنجاه سالگی موزه، بیان کرد: سال 1402 مصادف با پنجاهمین سال افتتاح موزه هفت‌تپه، فرصتی مغتنم برای برداشت گام‌هایی مؤثر در مسیر معرفی بهتر موزه، الگوبرداری از اقدامات دکتر نگهبان در همکاری صنایع و مؤسسات علمی و فرهنگی و در نهایت بازگشت دوباره هفت‌تپه به لبه‌های علم و مطالعات ایلام‌شناسی در عرصه ملی و بین‌المللی از مجرای برگزاری مجموعه برنامه‌های با عنوان «بزرگداشت 50 سالگی موزه هفت تپه» است؛ فرصتی که شاید هیچ‌گاه نصیب میراث خوزستان نشود که بر این اساس، سه محور اصلی برای مجموعه برنامه‌های بزرگداشت 50 سالگی موزه هفت‌تپه از این قرار خواهد بود: «هفت‌تپه، دکتر عزت‌الله نگهبان، ایلام».

برپایی مجموعه‌برنامه‌های فرهنگی در پنجاهمین سال تأسیس موزه

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با تشریح برنامه‌های این یک سال، عنوان کرد: مجموعه‌برنامه‌هایی در چهار بخش انتشارات، یادبودها، نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی بر پایه سه محور یادشده و در سه سطح کودک و نوجوان، عموم مردم و متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی، برای پنجاه سالگی موزه هفت‌تپه درنظر گرفته‌ایم. همفکری و ایده‌پردازی اهالی فرهنگ و هنر خوزستان که درک عمیق‌تری نسبت به این سه محور دارند، ممکن است نقش شایانی در معرفی هرچه بیشتر میراث تاریخی و مفاخر فرهنگی خوزستان در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

او در باب ضرورت برگزاری این جلسه هم‌اندیشی، اظهار کرد: هدف پایگاه در برگزاری 50 سالگی، مشارکت همه‌جانبه افراد و نهادهای مختلف به ویژه در سطح استان برای معرفی هرچه بیشتر میراث‌فرهنگی و تمدنی خوزستان به عموم مردم است که خوشبختانه در آغاز مسیر، کتابخانه علوم ایران به مدیریت آقای خلیل ناصری‌پور همکاری شایان ذکری داشتند و بستری فراهم آوردند تا بتوانیم برای برنامه‌ریزی‌های آینده از نقطه‌نظرات و ایده‌پردازی‌های اهالی فرهنگ و علم خوزستان بهره‌ ببریم.

رشنویی ضمن ابراز امیدواری برای اجرای با کیفیت برنامه‌های 50 سالگی در یک سال آینده، از همه شرکت‌کنندگان و هم‌فکری آنان قدردانی کرد و افزود: پایگاه توانست در این جلسه با پیشنهادات و هم‌افزایی فعالان حوزه‌های فرهنگ، هنر و گردشگری خوزستان به جمع‌بندی مشخص برسد و برنامه‌های آینده خود را تبیین کند.

برنامه‌ریزی برای توسعه موزه هفت‌تپه
او از برنامه‌ریزی برای توسعه موزه هفت‌تپه و احیای سایر سالن‌های موزه خبر داد و گفت: موزه هفت‌‌تپه از استانداردترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود که دو سال پیاپی توسط اداره‌کل موزه‌های کشور و پنج سال پیاپی توسط ایکوم ایران موزه برتر شناخته شد و بر همین اساس، برنامه‌های معرفی، آموزش، گسترش و توسعه موزه از برنامه‌های مهمی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است تا در یک سال آینده و بعد از آن عملی شوند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به نقش تأثیرگذار دکتر عزت‌الله نگهبان در کاوش‌های باستان‌شناسی هفت‌تپه و به دنبال آن گشایش موزه هفت‌تپه تصریح کرد: یکی از مهترین برنامه‌های‌ ما در هفته میراث‌فرهنگی پیش‌رو، برگزاری یادواره برای 50 سالگی موزه هفت‌تپه و شادروان دکتر عزت‌اله نگهبان است؛ علاوه بر آن، ساخت سردیس دکتر عزت‌اله نگهبان، معرفی او از راه مستندهایی که تهیه شده، تهیه مجموعه مقالات معرفی‌کننده این باستان‌شناس فرهیخته به عنوان شخصی ملی‌گرا و تأثیرگذار در باستان‌شناسی ایران از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت  درنظر گرفته‌شده برای یکسال آینده موزه است.

او، جدی گرفتن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده پایگاه توسط متولیان در وزارت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان و صنایع بزرگ استان که مسئولیت اجتماعی دارند را خواستار شد و افزود: دکتر نگهبان جزو مفاخر ملی ایران و خوزستان است و باید از همه ظرفیت‌های ملی و استانی استفاده شود تا موزه هفت‌تپه و خدمات دکتر نگهبان برای زنده نگه‌داشتن این موزه معرفی و برای خود او نیز یادواره‌ای در شأن گرفته شود. 

در این جلسه پس از معرفی برنامه‌های پایگاه در یک سال آینده، شرکت‌کنندگان هر یک نظرات، پیشنهادات و راهکارهای  خود را برای اجرای هرچه بهتر 50 سالگی بیان کردند.

موزه هفت‌تپه به عنوان موزه‌ای ملی، نشان‌دهنده و معرفی‌کننده آثار مربوط به دوره ایلام است. این موزه تخصصی‌ترین موزه ایلام‌شناسی کشور محسوب می‌شود که به دلیل نزدیکی به محوطه تاریخی هفت‌تپه و چغازنبیل به عنوان یک اتاق برای معرفی داشته‌های این دو محوطه فعالیت می‌کند و یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهش درمورد دوره، امپراطوری، هنر و صنعت ایلام است که از جای‌جای دنیا و از مراکز علمی ملی، محلی و بین‌المللی پژوهشگران فرآوانی به آن مراجعه می‌کنند.

این موزه، 50 سال پیش با شش سالن به‌عنوان سالن‌های دارای نمایشگاه اشیاء تاریخی هفت‌تپه گشایش یافت. بعد از انقلاب و در دوره جنگ تحمیلی به دلیل لزوم حفاظت از اشیاء، این اقلام فرهنگی به موزه شوش منتقل شدند و محل فعلی موزه هفت‌تپه به بیمارستان صحرایی و نظامی تبدیل شد. پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوره سازندگی، با گشایش پایگاه، موزه بار دیگر آغاز به کار کرد  و با سه سالن تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است. در حال حاضر، شش ویترین در این سه سالن موجود هستند که نشان‌دهنده اشیاء و آثار دوره ایلام باستان هستند.

موزه هفت‌تپه در پنج سال گذشته به عنوان موزه برتر از سوی ایکوم ایران معرفی شده است و دارای نقش پر اهمیتی در بازشناسی و معرفی تاریخ مسکوت و سر به مهر دوره ایلام دارد.

 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب