آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد خبر: 5891
تعداد بازدید: 231

گزارش| تبلور هنر، خلاقیت و تعهد در بانوی صنعتگر و کارآفرین کارونی

اشتغال‌زایی همراه با آموزش؛ هدفی که یک بانوی خوش ذوق خوزستانی و اهل شهرستان کارون با استفاده از کمترین امکانات به آن دست پیدا کرده است. این هنرمند صنایع‌دستی، خانه خود را به مرکز آموزشی و اشتغال‌زایی تبدیل کرده است.
همه چیز برگرفته از یک هنر است. هنر خانم شعاعی فرصتی اقتصادی برای او ایجاد کرده است؛ از وقتی تصمیم گرفت اتاق کوچک خود را به کارگاهی برای آموزش میناکاری تبدیل کند.

او می‌گوید: از سال 95 نزد یکی از دوستانم هنر میناکاری را آموزش دیدم و ار راه اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کارون اقدام به دریافت مدرک پروانه تولید انفرادی کردم و از همینجا و از همین کارگاه کوچک شروع کردم به آموزش دادن هنرجوهایم..

هنرآموزان خانم شعاعی پس از آموزش دیدن حالا خود صاحب حرفه شده‌اند...

فاطمه شعاعی با بیان این‌که به مدت سه سال است که در این حرفه مشغول به کار است می گوید: توسط خواهرم با این حرفه آشنا شدم و خواهرم به من خیلی انگیزه داد.

هنری که بطور مستقیم برای 25 نفر ایجاد اشتغال کرده است. شغل خانگی این 25 نفر خیلی از دغدغه‌های آنان را ازمیان برداشته است چراکه محصولات خود را بصورت مستقیم و مجازی در بازار عرضه می کنند.




او می‌گوید: در ابتدا فروش خودم را در میان خانواده و فامیل نظیر دختردایی و دخترعمو شروع کردم و فروش خویی داشتم.


این بانوی صنعتگر می‌افزاید: اکنون اما به جایگاهی رسیده‌ایم که بیشتر محصولات‌مان فروش می‌رود و دغدغه این را نداریم که مبادا فروش نروند.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کارون هم کاری که این بانو انجام داده است را بسیار قابل تحسین عنوان کرد و گفت: فاطمه شعاعی توانسته خانه خود را به یک مرکز اشتغال و آموزش صنایع‌دستی برای ۲۵ نفر تبدیل کند که این نشان از خلاقیت، تعهد و رهبری قوی او دارد. این کار به صورت قابل توجهی به توسعه محلی و اقتصاد منطقه کمک کرده است.

احمد یوسفی‌نهاد افزود: خانم شعاعی‌فلاح با ایجاد یک فضای آموزشی مناسب، کارگاه‌های آموزشی و تجهیزات لازم، به افراد علاقه‌مند به صنایع‌دستی این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های خود را بهبود بخشند و یا از ابتدا صنعت دستی را یاد بگیرند. با آموزش‌ میناکاری (نقاشی زیر لعابی) به این ترتیب، او به افرادی که به دنبال اشتغال هستند، فرصتی برای یادگیری و کسب درآمد ارائه می‌کند.

او با اشاره به این‌که ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر، نشان از تأثیرگذاری اجتماعی این بانو دارد اضافه کرد: این افراد به دلیل دستیابی به مهارت‌های جدید و فرصتی برای فعالیت اقتصادی، از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار می‌شوند که این ممکن است به توانمندسازی افراد، افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی آنان منجر شود.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کارون تصریح می‌کند: شعاعی علاوه بر این‌که به اشتغال‌زایی کمک کرده است، با حمایت از صنایع‌دستی، به حفظ و گسترش فرهنگ و هنر نیز کمک می‌کند و این فعالیت حفظ هویت فرهنگی و تاریخی یک منطقه و رونق صنایع‌دستی را به دنبال خواهد داشت

او افزود: به‌طور کلی، این بانو، نمونه‌ای الهام‌بخش است که با حمایت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کارون و تلاش و کوشش خود توانسته است خانه خود را به یک مرکز آموزشی و اشتغال تبدیل کند و برای افراد مختلف فرصت‌هایی را فراهم کند.      

یوسفی‌نهاد در پایان از حمایت‌های دولت برای مشاغل خانگی خبر داد و با اشاره به تسهیلات تبصره 18 و همچنین بیمه صنعتگران گفت: تاکنون 200 نفر از صاحبان مشاغل خانگی در شهرستان کارون از تسهیلات موردنیاز برای توسعه حرفه خود بهره‌مند شده‌اند. 

*گزارش از سیدجواد خراسانی ـ کارشناس خبر و رسانه میراث‌فرهنگی خوزستان




{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب