آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
دوشنبه 22 آبان 1402
کد خبر: 5924
تعداد بازدید: 230

سرپرست میراث‌فرهنگی شوشتر خبر داد:

خانه تاریخی نجاتیان شوشتر در مرحله مرمت اضطراری

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر با اشاره به ریزش بخشی از خانه تاریخی نجاتیان شوشتر که شهریورماه گذشته بر اثر آبگرفتگی شوادان‌های بافت تاریخی رخ داد گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده هم‌اکنون مرمت اضطراری این بنای تاریخ آغاز شده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، داوود نجارآسیابانی اظهار کرد: پس از ریزش سردرب ورودی خانه نجاتیان به‌دلیل شکستگی و نشت آب شرب و آبگرفتگی شوادان، مرمت اضطراری این اثر در دستورکار قرار داده شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر در این باره عنوان کرد: پس از ریزش سردرب ورودی به دلیل شکستگی ایجاد شده در لوله انتقال آب، باحضور عوامل پایگاه حفاظت، کارشناسان این اداره و نیروهای ادارات آتش نشانی، خدمات شهری شهرداری، آبفا، شرکت توزیع برق، گاز و مخابرات رفع خطر لازم انجام و مرمت اضطراری بنا آغاز شد.

او با بیان این‌که این اقدامات با تهیه نقشه‌های اولیه از وضع موجود و ارائه طرح مرمتی توسط‌ کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی همراه بوده است افزود: مرمت اضطراری پیش‌بینی شده این اثر شامل آواربرداری از شوادان، استحکام بخشی پی، مرمت تاق دالان و ورودی بنا و بخش‌هایی از شوادان است که از محل اعتبارات مرمت‌های اضطراری بافت تاریخی و با هدف رفع خطر به مرحله اجرا در آمده است.

نجارآسیابانی تصریح کرد: برای انجام عملیات‌های مرمتی در بناهای خصوصی، ادارات میراث‌فرهنگی با برخی محدودیت‌ها مواجه هستند که از این رو لازم است تا مالکان املاک دارای پیشینه تاریخی به ویژه املاک فاقد سکونت توجه بیشتری به بناهای ارزشمند در اختیار خود داشته باشند که از مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی، می‌توان به تغییر کاربری بنا و استفاده آن در حوزه گردشگری اشاره کرد.

خانه تاریخی نجاتیان مربوط به دوره قاجار است که به علت عدم همکاری مالک خصوصی، در سال‌های قبل پرونده ثبت‌ملی این بنای تاریخی متوقف شد.

در بافت تاریخی شهر شوشتر بیش از ۹۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی وجود دارد؛ این در حالی است که در کل شهرستان شوشتر ۳۰۰ اثر ثبت‌ملی وجود دارد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب