آخرین به روز رسانی: یک شنبه 9 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: یک شنبه 9 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد خبر: 6052
تعداد بازدید: 230

نونوار شدن گندی‌شاپور در آستانه چهارمین کنگره بین‌المللی

مدیر پایگاه ملی گندی‌شاپور و ایوان کرخه گفت: در آستانه برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی گندی‌شاپور در اسفندماه سال جاری، این محوطه تاریخی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری نونوار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب زلقی با اشاره به ایجاد و توسعه تابلوهای معرفی و آموزش پایگاه از ورودی‌های مختلف منتهی به محوطه گندی‌شاپور تا مکان پایگاه واقع در آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری افزود: اطلاعات همه تابلوها به‌روزرسانی شده است.

مدیر پایگاه ملی گندی‌شاپور و ایوان کرخه با بیان این‌که بهسازی و شن‌ریزی جاده ورودی، ایجاد جداکننده جاده و پیاده‌رو از درب ورودی تا آرامگاه نیز انجام شده است گفت: پارکینگی نیز به مساحت یک هکتار در ورودی محوطه آرامگاه ایجاد شده که هم‌اکنون قابل استفاده است.
 
او همچنین از رنگ‌آمیزی همه درب‌ها و دیوارهای محوطه پایگاه خبر داد و افزود: بهسازی محیط داخلی و بیرونی آرامگاه شامل درب ورودی، تعویض آجرفرش‌های معیوب فضای بیرونی، بهسازی و تجهیز کامل ساختمان اداری و... را می‌توان از دیگر اقدامات شاخص اخیر در این حوزه برشمرد.

زلقی عنوان کرد: احیا و توسعه فضای سبز موجود و گل‌کاری در محدوده پایگاه و فضاهای پیرامونی آن همراه با محصور کردن فضا با سیم بکسل نیز دیگر اقدامی بود که در راستای سامان‌دهی محوطه انجام شده است.

او اضافه کرد: این پایگاه باتوجه به اهمیت سرویس‌های بهداشتی مناسب و گردشگرپذیر بودن گندی‌شاپور و آرامگاه یعقوب‌لیث، نسبت به بهسازی‌، توسعه و تجهیز کامل سرویس‌های بهداشتی داخل پایگاه شامل تعویض همه تجهیزات و شیرآلات بهداشتی، فلاش‌تانک‌ها، کاشی‌کاری فضاها و نمای داخلی،  نصب درب‌های پی‌وی‌سی، نصب تابلوهای راهنمای سرویس بهداشتی، نصب آبگرمکن و‌ تجهیزات سرمایشی از جمله آب سرد کن اقدام کرد و این عملیات را به سرانجام رساند.

زلقی با اشاره به عملیات نورپردازی محوطه جندی‌شاپور نیز خاطرنشان کرد: ایجاد روشنایی و نورپردازی در همه محدوده‌های یادشده شامل مسیر پیاده‌رو از درب ورودی تا آرامگاه یعقوب لیث صفاری و همچنین همه فضای داخلی، بیرونی و گنبد آرامگاه، ساختمان اداری، سرویس‌های بهداشتی و... انجام شده است.

او در ادامه به ثبت دانشگاه گندی‌شاپور به‌‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز علمی دانشگاهی دنیای باستان اشاره و اضافه  کرد: گندی‌شاپور از منظر فرهنگی (تولید علم و دانش)، در سال ۲۰۱۷ در فهرست رویدادهای جهانی یونسکو ثبت شده است؛ از همین‌رو، باتوجه به اهمیت این شهر علمی ـ دانشگاهی و ضرورت احیای آن، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه سال جاری چهارمین کنگره بین‌المللی گندی‌شاپور به میزبانی دانشگاه جندی‌شاپور با حضور پژوهشگران داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

مدیر پایگاه ملی گندی‌شاپور و ایوان کرخه با بیان این‌که پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان به صورت حضوری و مجازی در این کنگره دوروزه ایراد سخنرانی می‌کنند گفت: در روز دوم این کنگره، مدعوین همایش ضمن بازدید میدانی از آثار‌ و بناهای تاریخی محوطه گندی‌شاپور، از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، گردشگری، غذاهای محلی و... در محل پایگاه بازدید خواهند کرد.

محوطه تاریخی گندی‌شاپور از 24 شهریورماه 1310 در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری که با شماره ۲۵۵۰ در سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است نیز در عرصه تاریخی گندی‌شاپور واقع شده است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب