آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
یک شنبه 27 اسفند 1402
کد خبر: 6118
تعداد بازدید: 107

در آستانه نوروز باستانی انجام شد

آموزش طراحی و نقاشی شیرهای سنگی در محوطه تاریخی شهسوار ایذه

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه از برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی در محوطه تاریخی شهسوار باحضور برخی از هنرمندان، مردم و انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نوروز باستانی با اعلام این خبر گفت: باتوجه به جایگاه تاریخی قبرستان شیرهای سنگی « بَردشیر» شهسوار در میان مردم و اهالی میراث‌دوست شهرستان ایذه، در راستای آگاهی‌سازی جوامع محلی و تشویق به مراقبت‌های مردمی از مواریث‌فرهنگی، کارگاه یک‌روزه طراحی و نقاشی در محوطه تاریخی شهسوار برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه با اشاره به خلاقیت آموزشگاه هنری لیماک در ایجاد این فرصت فرهنگی در آستانه سال نو افزود: سنگ‌نوشته‌ها، نقش‌برجسته‌ها، گورستان‌های قدیمی، اشیاء و ابزاری همچون سکه‌ها، مُهرها، ظروف و هر آنچه که از دوره‌های مختلف تاریخ و تمدن ایران‌زمین امروزه برجای مانده، به نوعی نماد و نشانه‌ای از تاریخ و گذشته افتخارآفرین ایران عزیز است و یکی از مهم‌ترین وظایف ما کشف، معرفی و مراقبت هرچه بهتر برای نسل‌های پیش‌رو است.

گلشن سبزی‌زاده مدرس این کارگاه یک‌روزه نیز گفت: کاربرد وسیع عناصر طبیعت در همه دست‌سازه‌های بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این عناصر در زندگی مردم همه اعصار دارد؛ به عبارت دیگر، پیشینیان ما با این کار، میزان احترام و علاقه‌مندی خود را به زمینی که روی آن زیست می‌کردند نشان داده‌اند.  

او افزود: با هدف پل زدن به گذشته و ادامه راه هنرمندان عصر قدیم در پاسداشت زمین و تحکیم ارتباط بین هنر در عصر حاضر و فرهنگ احترام به تاریخ و میراث‌فرهنگی، آموزشگاه هنری لیماک در اقدامی مشترک با برخی از هنرمندان و انجمن‌های دوستدار میراث و در راستای کمک به پرونده ثبت‌جهانی ایذه، کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی تاریخی شهسوار را باحضور 17 هنرجو برگزار کرد.  

این مدرس نقاشی و طراحی تصریح کرد: بدیهی است هنر آن زمان كه با فرهنگ، آن هم فرهنگ احترام به زمینی که به ما زندگی بخشیده همراه می‌شود از ارزش دو چندان برخوردار شده و ستایش خالق هنر و زیبایی را نیز به همراه خواهد داشت؛ چراکه هنر چیزی جز درک زیبایی نیست و طبیعت مظهر قدرت، آفرینش، زایش و زیبایی خداوند است.

سبزی‌زاده خاطرنشان کرد: ایذه در جایگاه تاریخ طبیعی و فرهنگی یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود و از دیرینه آرزوهای مردم بختیاری این خطه فرهنگ‌پرور، به سرانجام رسیدن موضوع پرونده ثبت‌جهانی آن است که امیدواریم این اقدام فرهنگی در مسیر تحقق این آرزوی فرهنگی، مؤثر و راهگشا باشد.

گورستان و زیارتگاه شهسوار از منابع مهم میراث‌فرهنگی کشور در استان خوزستان محسوب می‌شود که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این محوطه یکی از ارزشمندترین قبرستان‌های شیرهای سنگی بختیاری در استان خوزستان است. شیرهای سنگی را می‌توان در مناطق دیگری از استان خوزستان مانند بخش سوسن ایذه، اندیکا، لالی، مسجدسلیمان، شوشتر، سردشت دزفول، دزپارت و قلعه‌تل مشاهده کرد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب