آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
شنبه 24 مهر 1400
کد خبر: 4439
تعداد بازدید: 367

باحضور اعضای فراکسیون گردشگری، زیارتی و میراث‌فرهنگی مجلس

همایش ملی راهکارهای احیای صنعت گردشگری خوزستان در پساکرونا برگزار شد

همایش ملی "راهکارهای احیای صنعت گردشگری در پساکرونا" با تأکید بر گردشگری خوزستان با حضور اعضای هیأت‌‌رئیسه فراکسیون گردشگری، زیارتی و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اهواز برپا شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این همایش جمعه 23 مهرماه 1400 باحضور محمدعلی محسنی‌بندپی (نایب‌رئیس فراکسیون)، سیدغنی نظری، محمدرضا آریان‌پور و محمدصالح جوکار (اعضای فراکسیون) در محل سالن همایش‌های هتل بوستان اهواز برگزار شد.
 
این همایش ملی با محوریت معرفی و تقویت ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی خوزستان، ارتباطات، خلاقیت و نوآوری در گردشگری و تغییر سبک ارائه خدمات، حمایت دولت از مؤسسات بخش خصوصی گردشگری، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار و نیز سازو کارهای علمی و اجرایی اقتصاد گردشگری برپا شد.
 
دیدگاهی فراتر از نگاه سنتی به گردشگری داشته باشیم
 
محمدعلی محسنی‌بندپی در این همایش با اشاره به نقش صنعت گردشگری در توسعه و اشتغال‌زایی کشور، اظهار کرد: «در صنعت گردشگری تنها به درآمد فکر نمی‌شود و تمدن، فرهنگ، تاریخ و اصالت منطقه و کشور صادر می‌شود.»
 
او عنوان کرد: «من به عنوان نماینده مردم قرار نیست بگویم برای مردم چه کار کرده‌ایم. در بحث بهداشت و درمان در خوزستان پزشکان پاکستانی، بنگلادشی و هندی زیاد بودند که اگر به سبک و سیاق قدیمی کار می‌کردیم اکنون بیمارستان‌ها پر از پزشکان بیگانه بود.»
 
محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: «در ۴۰ سال گذشته هیچ ایرانی‌ای در مرکز بهداشت و درمان یا بیمارستان توسط پزشک بیگانه معاینه نشده است، بلکه توسط پزشکان ایرانی معاینه و درمان می‌شوند.»
 
او گفت: «سال‌ها است بساط کمیسیون اعزام بیماران به خارج از کشور جمع شده است. همچنین با افتخار می‌گویم مادری نداریم که دغدغه ابتلای کودکش به سرخک و فلج اطفال را داشته باشد.»
 
نایب رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس با بیان این‌که همچنان در دفاع‌مقدس قرار داریم، ادامه داد: «درست است که هشت سال دفاع‌مقدس داشتیم اما امت یادمان نرود. زمانی که داروی کودکان مبتلا به سرطان همچنان تحریم است، هواپیمای مسافربری مورد تهدید است و مواد اولیه تولید واکسن‌ها در بدترین پاندمی قرن اخیر تحریم است و وقتی می‌بینیم دانشمندان هسته‌ای در فهرست ترور دشمنان هستند بدانید در تحریم و دفاع‌مقدس هستیم.»
 
او بیان کرد: «زمانی که حتی در وصول مطالبات نفت به عنوان مهمترین رکن اقتصاد مشکل داریم و نه تنها دارایی‌ها مسدودشده آزاد نشده‌اند بلکه به کشورهای همسایه و برادر فشار می‌آورند تا پول نفت‌مان را ندهند یعنی که در جنگ اقتصادی هستیم که به مراتب خطرناکتر و آسیب‌زننده‌تر از جنگ نظامی است.»
 
محسنی‌بندپی با بیان این‌که در این شرایط هر روز شاهد پیشرفت کشور هستیم، گفت: «یک شب مهمان سفیر پاکستان در ایران بودیم که او گفت یکی از بانک‌های این کشور که با ایران ارتباط داشت ۳۳۰ میلیون یورو جریمه شد. بنابراین فشار همه‌جانبه سختی بر کشور ما حاکم است. خوشبختانه به برکت خون شهدا و همراهی بین سه قوه به طور قطع خار دیگری در چشم دشمنان ایران فروخواهیم برد.»
 
او بیان کرد: «احساس نیاز، مهمترین فاکتور برای ایجاد اختراع است. دشمن صنایع دیگر ایران نفت بوده است. داشتن نفت و عدم بهره‌مندی درست از این موهبت الهی موجب شده چشم‌مان را به روی سایر درآمدهای کشور ببندیم.»
 
نایب رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس افزود: «با وجود دشمنی همه دولت‌های آمریکا به ویژه دولت ترامپ از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، تحریم همه‌جانبه نفت، خدمتی برای ما بود. یعنی قبل از خشک شدن چاه‌های نفت ما را در شرایطی قرار داد تا فکر کنیم این چاه‌ها خشک شده و مجبور شدیم به سایر دارایی‌ها فکر کنیم.»
 
او گفت: «سایر دارایی‌هایمان را به دلیل دارایی غنی نفت خوب نشناختیم و به همین دلیل نتوانستیم مدیریت خوبی داشته باشیم. بنابراین نخستین شرط بهره‌مندی از این دارایی احساس نیاز است که امروز ایجاد شده است. ایجاد بستر لازم برای بهره‌برداری از این دارایی نیز مورد بعدی است.»
 
محسنی‌بندپی با اشاره به این‌که در صنعت گردشگری فقط به درآمد فکر نمی‌شود بلکه تمدن، فرهنگ، تاریخ و اصالت منطقه و کشور صادر می‌شود، عنوان کرد: «اگر باور داریم امروز صنعت گردشگری علم است پس می‌توانیم بگوییم سفر به خوزستان سفر به جغرافیای کشور نیست بلکه مقصد گردشگری مسیرمحور مطرح است.»
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «نگرش، دانش و تغییر رفتار مسؤولان از این موارد نیز مهمتر  است. اگر نگرش مسئولان تغییر کند با حداقل نیرو حداکثر بهره‌وری را خواهیم داشت.»
 
او با بیان این که این مملکت با تغییر آدم‌ها درست نمی‌شود بلکه با تغییر افکار، ایده‌ها و راهبردها درست خواهد شد نیز افزود: «اگر قرار است خوزستان از این وضعیت خارج شود و استانداری ویژه داشته باشد باید همه چیز آن ویژه باشد. روز گذشته دارایی‌های تاریخی زیاد خوزستان را دیدیم اما با این دارایی چه کرده‌ایم؟ اکنون این دارایی‌ها نه تنها برای ما درآمد تولید نکرده‌اند، بلکه تهدیدی برای مردم شده‌اند.»
 
محسنی‌بندپی همچنین با اشاره به سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر نیز اظهار کرد: «تقریبا دیواره غربی این سازه‌ها در حال فروریختن است و هر لحظه امکان فروریختن این دیواره‌ها وجود دارد. بنابراین اگر رویکرد علمی نباشد، اتفاقی در کشور نمی‌افتد.»
 
او با بیان این که در ۴۰ سال گذشته زیاد در اقتصاد و پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی موفق نبودیم، تصریح کرد: «اگر آمار استان مازندران را ارائه دهم موهای تن آدم سیخ می‌شود. از سوی دیگر، در آموزش و پرورش و تحصیلات دانشگاهی نیز موفق نبوده‌ایم و حتی فارغ‌التحصیلان دکترای تخصصی دنبال کار هستند به جای این که خودشان اشتغال ایجاد کنند. همه این موارد به این دلیل است که رویکرد ما علمی نبوده و اگر این رویکردها ادامه یابد در ۴۰ سال آینده نیز به همین جا خواهیم رسید.»
 
نایب‌رییس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس با اشاره به این که در کشور دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون وجود دارد، گفت: «بنا داریم در فراکسیون گردشگری موضوع قانون‌گذاری را اجرا کنیم. در برنامه اول تنها در حد تغییر ارزهای مسافران و در برنامه دوم هیچ چیزی در این خصوص وجود ندارد. در برنامه سوم، چهارم و پنجم نیز ردپای مختصری از گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی داریم که امیدواریم در این فراکسیون اسناد بالادستی را درست کنیم و سپس الزامات قانونی برای اجرای این اسناد را فراهم و نظارت کنیم.»
 
او بیان کرد: «باید دیدگاهی فراتر از نگاه سنتی به گردشگری داشته باشیم تا به تدریج از وابستگی به نفت جدا شویم.»
 
لزوم همکاری بین‌بخشی برای رونق گردشگری استان
 
در ادامه این همایش، سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر این‌که لازم است به شکل تخصصی و کارشناسی ظرفیت‌های خوزستان در مقوله گردشگری و میراث‌فرهنگی را معرفی کنیم تا بتوانیم صنعت گردشگری را به معنی واقعی کلمه در خوزستان احیا کنیم افزود: «ظرفیت‌های گردشگری در خوزستان به دلیل ظرفیت‌های دیگر به ویژه ظرفیت‌های صنعتی از جمله نفت و صنایع تحت‌الشعاع قرار گرفته است و نتوانسته‌ایم به آن شکل به ظرفیت گردشگری، فرهنگی و تاریخی خوزستان بپردازیم.»
 
او بیان کرد: «از ابتدای کار این مجلس به دنبال آن بودیم تا محورهای اصلی توسعه استان و برطرف کردن برخی مشکلات به ویژه بیکاری و سرمایه‌گذاری را دنبال کنیم. در این زمینه از فعالان این بخش‌ها دعوت کردیم و جلسات متعدد با مسئولان داشتیم تا به این امور بپردازیم.»
 
حسینی تأکید کرد: «باید جایگاه خوزستان را در این مقوله معرفی کنیم و غفلتی در این خصوص نشود. البته این موضوع مربوط به یک تشکل اجتماعی ـ فرهنگی میراثی و گردشگری نیست و باید مجریان، نمایندگان مردم و صاحب‌نظران به این بحث مغفول مانده خوزستان بپردازند.»
 
او با بیان این‌که به بحث گردشگری خوزستان به درستی پرداخته نشده است، تصریح کرد: «مشکلات عدیده‌ای در کشور وجود دارد و سوءمدیریت کشور در حوزه‌های مختلف موجب نپرداختن یا کم‌اهمیت دادن مسئولان به این مقوله شده است.»
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «باید به کمک همه در خوزستان بتوانیم به نقاط مغفول‌مانده و پنهان بپردازیم و برنامه‌ریزی کنیم تا این همایش فتح بابی برای برنامه‌های بعدی باشد.»
 
او با تأکید بر این موضوع که متخصصان موضوع باید برای نمایندگان و مجریان، وظیفه تعیین کنند گفت: «شاید نماینده‌ها یا مدیران به دلیل مشغله کار و مشکلات استان در این خصوص غفلت کنند. بنابراین باید برنامه مشخص، مدون و جامعی با جدول زمان‌بندی داشته باشیم و وظایف هر بخش را مشخص کنیم.»
 
حسینی با بیان این‌که برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری خوزستان باید همکاری و همراهی بین‌بخشی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: برای مسئولان این حوزه عذری پذیرفته نیست. همچنین عنوان محدودیت اعتبارات و سایر مشکلات هم بهانه‌ای برای نپرداختن به این موضوع، پذیرفتنی نیست. همه نمایندگان دغدغه این موضوع (گردشگری) را دارند و مجمع نمایندگان خوزستان آمادگی دارد به این موضوع بیشتر بپردازد.»
 
او با اشاره به غفلت از صنعت گردشگری خوزستان، گفت: «به طور قطع صنعت گردشگری خوزستان می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه و حضور گردشگران برای رفع بخشی از معضل بیکاری استان باشد.»
 
برای هریک از آثار تاریخی باید ردیف اعتبار جداگانه اختصاص یابد
 
همچنین سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان نیز در این همایش با یادآوری این موضوع که چهار اثر تاریخی خوزستان تاکنون ثبت جهانی شده‌اند، اظهار کرد: «روز گذشته تنها مثلث طلایی ظرفیت‌های خوزستان یعنی سه اثری که در گذشته ثبت‌جهانی شدند نیز مورد بازدید قرار گرفتند. امسال راه‌آهن ثبت‌جهانی شد و سال آینده کاروانسراها که کاروانسرای شوشتر را نیز شامل می‌شود، ثبت‌جهانی خواهند شد. همچنین به زودی مساجد تاریخی کشور به ثبت‌جهانی خواهند رسید.»
 
او خاطرنشان کرد: «چغازنبیل اولین اثر جهانی کشور است. سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر نیز منحصر به‌ فردترین اثر جهانی کشور و شاید دنیا باشد و همچنان تولید ثروت و اشتغال می‌کند. قلعه شوش نیز قدیمی‌ترین بنای باستانی کشور و برخی کشورهای جهان است.
 
موسوی با بیان این‌که این آثار نیازمند رسیدگی هستند بیان کرد: «می‌طلبد برای هرکدام از این آثار ردیف اعتبار جداگانه‌ای وضع شود؛ همان‌گونه که چنین چیزی در آثار جهانی در پاسارگارد داریم.»
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: «فرسودگی این آثار نیازمند مرمت و رسیدگی است که برای این کار باید اعتباری در نظر گرفته شود. همچنین باید ردیف اعتبار در بحث توسعه گردشگری سواحل جنوب در برنامه‌ها لحاظ شود؛ به همان شکل که چندین سال است اعتبارات خوبی برای توسعه گردشگری سواحل شمال منظور شده است.»
 
او ادامه داد: «بیش از ۶۰۰ کیلومتر ساحل در آب‌های آزاد داریم که باید در این حوزه کار شود و اعتبارات و تسهیلات برای راه‌اندازی کشتی‌های تفریحی با حداقل سود اختصاص یابد.»
 
موسوی با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر مقوله گردشگری، افزود: «در این شرایط گردشگری ضعیف خوزستان سخت آسیب دید. البته درپی سیل نیز گردشگری خوزستان ضرر زیادی کرد.»
 
او تأکید کرد: «باید در شرایط آب و هوای مناسب استان گردشگر بپذیریم که این آمادگی را داریم اما گردشگران اندکی به خوزستان می‌آیند.»
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به ناشناخته بودن اماکن گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی خوزستان خاطرنشان کرد: «به جز تعطیلی مدارس درپی شیوع کرونا، تعطیلاتی دیگری وجود ندارد تا مردم به سمت خوزستان بیایند. بنابراین تعطیلات زمستانه باید تصویب شود.»
 
او با تأکید بر تعیین تکلیف کارکنان میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: «نزدیک به ۳۰۰ نیرو در ی ملی و جهانی داریم که بسیاری از آن‌ها استادان برجسته دانشگاهی هستند و با ماهانه حدود سه میلیون و اندی کار می‌کنند و برخی اوقات ماه‌ها حقوق آن‌ها به تعویق می‌افتد.»
 
موسوی همچنین با تأکید بر لزوم تبدیل وضعیت کارکنان بیان کرد: «پرسنلی داریم که ردیف استخدامی برای آن‌ها در چارت سازمانی نداریم که لازم است چارت بازنگری شود.»
 
او با بیان این‌که تأکیدشده جذب نیرو و گسترش دستگاه انجام نشود افزود: «مسلح کردن نیروهای یگان حفاظت ضروری است. نیروهای ما با حفارها و قاچاقچی‌ها بدون هیچ وسیله‌ای برای دفاع از خود درگیر می‌شوند؛ همان‌گونه که وقتی محیط‌بانان محیط‌زیست آسیب می‌بینند جانباز می‌شوند یا اگر فوت کنند شهید محسوب می‌شوند، باید نیروهای یگان حفاظت که پاسدار واقعی حفظ آثار و فرهنگ ما هستند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.»
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این که اعتبارات مرمتی زیادی نیاز داریم ادامه داد: «بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر ثبت‌ملی و هزاران اثر ثبت‌نشده داریم. بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی مصوب با دست‌های خالی داریم. برای حفظ این آثار اعتبار نیاز است.»
 
او گفت: «باید دستگاه کمک‌پذیر شیم تا از کمک‌های مختلف بهره‌مند شویم. در قانون سال ۹۷ در دولت مصوب شد از محل چهار درصد، شرکت نفت بتواند در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به برخی دستگاه‌ها کمک کند که میراث‌فرهنگی جزو این دستگاه‌ها نیست در حالی که اگر فقط این مورد برای ما در نظر گفته شود به خوبی آثار و ابنیه‌ها حفظ خواهند شد تا احتیاجی به اعتبارات دولتی نداشته باشیم.»
 
موسوی با بیان این‌که رفع خطر از سازه‌های آبی ـ تاریخی اضطراری است، عنوان کرد: «همچنین ایجاد زیرساخت‌ها در محور طلایی یا مثلث طلایی نیز به اعتبارات و تسهیلات نیاز دارد که باید کمک شود زیرا در صورت تقویت این محور حس رقابت در استان ایجاد خواهد شد.»
 
او افزود: «متقاضی ثبت‌جهانی سنگ‌نگاره‌های ایذه هستیم و این آثار از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت یونسکو قرار دارد اما تاکنون فرصتی به آن داده نشده است. بنابراین باید حمایت شوند. تل ثبت‌جهانی دزفول نیز به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی باید انجام شود.»
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: «در یکی ـ دو سال گذشته کارگروه گردشگری حذف شد که این موضوع موجب شد برعکس عمل شود و این فرصت برای حل دغدغه نهایی گردشگری گرفته شد. از این رو لازم است کارگروه گردشگری احیا شود.»
 
او در پایان نیز عنوان کرد: «به طور قطع فراهم کردن بازدید از برخی آثار تاریخی خوزستان اثرات کوتاه‌مدت و درازمدت خواهد داشت که امیدوارم در فرصت‌های بعدی، ظرفیت‌های زیاد گردشگری خوزستان نیز مورد بازدید قرار گیرد.»
 
در ادامه این همایش، مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان نیز با بیان این‌که تنها سازمان وزارت نیرو که دارای واحد گردشگری است، سازمان آب و برق خوزستان است افزود: «از حدود ۲۰ سال پیش این سازمان این ایده را داشت که از تجهیز کارگاه سدها استفاده بهتری داشته باشد که در این زمینه اقداماتی انجام شد.»
 
لزوم تمرکز بر گردشگری مسیرمحور به جای مقصدمحور
 
محمدامین ایزدجو ادامه داد: «در زمان ساخت سد شهید عباسپور و مارون ساختمان‌هایی که برای اسکان کارکنان در نظر گرفته شده بود به صورت دو منظوره احداث شدند تا پس از اتمام کار از ساختمان‌ها استفاده‌های دیگری شود.»
 
مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان خاطر نشان کرد: «تجربه ۲۰ساله نشان داد که دولت، بهره‌بردار و حتی سازنده خوبی برای اماکن گردشگری نیست و اگر این کار به مردم واگذار شود به مراتب بهتر در این زمینه اقدام می‌کنند.»
 
او اظهار کرد: «اکنون تفکر تغییر کرده و دیگر به دنبال احداث شهرک‌ها با بودجه و امکانات دولتی نیستیم و وظیفه داریم، زیرساخت‌های احداث این شهرک‌ها را فراهم کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.»
 
ایزدجو گفت: «سال ۹۸ موافقتنامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با موضوع بهسازی زیرساخت‌های گردشگری سدهای خوزستان منعقد شد که در قالب آن نیز زیرساخت‌های گردشگری در سدهای مارون، شهید عباسپور، مسجدسلیمان و کرخه را بهسازی کنیم تا سپس با مطالعه و برنامه‌ریزی اقتصادی مجموعه بسته‌های سرمایه‌گذاری تولید شود و بازسازی ساختمان‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.»
 
او خبر داد: «بهسازی زیرساخت‌ها در شهرک گردشگری سدگدار تقریبا تمام شده و فراخوان عمومی بسته‌های سرمایه‌گذاری آغاز شده است.»
 
مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: «همچنین مطالعه و شناسایی سازه‌های آبی ـ تاریخی خوزستان توسط این سازمان انجام شده است و ۶۱۸ اثر و سازه آبی ـ تاریخی استان احصا و شناسنامه‌دار شده‌ اند و بالغ بر بیست و چندهزار صفحه سند، تولید و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.»
 
او اعلام کرد: برنامه‌ریزی اقتصادی مدیریت و سرمایه‌گذاری سازه‌های آبی ـ تاریخی و گردشگری خوزستان و طرح احیای آن‌ها از دیگر اقدامات انجام‌شده هستند. در این کار، خوزستان به چهار پهنه مدیریتی تقسیم و هشت مسیر گردشگری برای استان تعریف شده است.
 
ایزدجو ادامه داد: «تلاش شده تا به جای گردشگری مقصدمحور که سال‌ها در کشور پیگیری می‌شد، در خصوص گردشگری مسیرمحور کار کنیم. با این اقدام، امکانات در مسیر تقسیم و همه مردم در این مسیر از مواهب بزرگ گردشگری بهره‌مند می‌شوند.»
 
او اضافه کرد: ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها در مناطق کم برخوردار و زمینه‌سازی نقش‌آفرینی و مشارکت جامعه محلی در ترویج گردشگری، از دیگر مواهب گردشگری مسیرمحور است.»


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب