آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد خبر: 4446
تعداد بازدید: 313

ارزیاب یونسکو از اولین اثر ثبت‌جهانی ایران دیدن کرد

"چان بینان" ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در جریان سفر به استان خوزستان از محوطه باستانی چغازنبیل و زیگورات این این محوطه بازدید کرد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه امروز چهارشنبه 28 مهرماه 1400 اظهار کرد: «در حاشیۀ سفر ارزیابان یونسکو از کاروان‌سراهای کشور برای ثبت در فهرست میراث‌جهانی، "چان بینان" از کشور ترکیه به همراه مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث طبیعی و معنوی وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از کارشناسان دفتر شورای ثبت‌جهانی و همچنین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی خوزستان، از محوطه باستانی چغازنبیل به عنوان اولین اثر ایرانی ثبت‌شده در فهرست میراث‌جهانی یونسکو بازدید کردند.
 
او با اشاره به گفتگو‌های انجام‌شده طی این بازدید عنوان کرد: «در بازدید یادشده، در مورد ویژگیهای منحصر به‌فرد زیگورات چغازنبیل و شهر دوراونتاش، معابد، کاربری فضاهای موجود، کاوشها و اقدامات باستان‌شناسی و همچنین تاریخچه مرمت‌ها صحبت شد.»
 
زیگورات دوراونتاش که بیشتر با نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در تمدن ایلام ساخته شد. این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای‌مانده از مجموعهٔ ایلامی دوراونتاش (شهر اونتاش) است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته‌است. چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث‌جهانی یونسکو جای گرفت و معماری منحصر به فرد آن، در کنار زیگورات‌های کشف‌شده در میان رودان، برای باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و میراث‌فرهنگی شناخته شده‌است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب