آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
سه شنبه 21 تیر 1401
کد خبر: 4883
تعداد بازدید: 341

پاک‌سازی آسیاب‌های تاریخی دزفول از معتادان متجاهر

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول از پاکسازی آسیاب‌های تاریخی رودخانه دز از معتادان متجاهر خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عباس چراغ‌چشم سه‌شنبه 21 تیرماه 1401 اظهار کرد: «درپی گزارش‌های مردمی مبنی بر حضور تعدادی معتاد متجاهر در محل آسیاب‌های تاریخی رودخانه دز، حد فاصل پل باستانی و پل سردار سلیمانی و تبدیل آثار به پناهگاهی برای اعمال منافی عفت جامعه و استعمال مواد مخدر، مأموران پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول ضمن هماهنگی لازم و با همکاری نیرو‌های انتظامی، نسبت به پاکسازی و جمع‌آوری آنان اقدام کرد.»

او افزود: «با عنایت به اهمیت حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، از همه مردم تقاضا دارم در صورت مشاهده هرگونه مواردی مشابه این مورد و یا تعرض افراد سودجو به آثار تاریخی، مراتب را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کنند.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با قدردانی از نیرو‌های خدوم انتظامی و پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، بر لزوم همکاری‌های میان میراث‌فرهنگی و نیروی انتظامی در راستای حفاظت از آثار تاریخی تأکید کرد.»

آسیاب‌های آبی دزفول، از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان دزفول به‌شمار می‌آیند که با شماره ۳۹۸۴ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده ‌است. این آسیاب‌‌های آبی که در زبان محلی به آن "اوسیو" می‌گویند، دارای مالکیت خصوصی هستند. تعداد آسیاب‌ها در دوره‌ صفویه حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد بودند که بخشی از آن‌ها در اثر سیلاب‌های فصلی تخریب شدند. این آسیاب‌ها، در بخش‌های مختلف رودخانه دز قرار دارند و بخشی از آن‌ها به فاصله حدود ۸۰۰ متر از سد تنظیمی (دزفول) و در جنوب تفریحگاه ساحلی دز، بخشی در زیر پل جدید (دوم) دزفول و بخشی دیگر نیز در کنار پل قدیم این شهرستان ساخته شده‌اند. پایه این آسیاب‌ها از ملات گچ، خاکستر و آجرها در سه ردیف ساخته شده‌اند و در قسمت‌هایی از سنگ ساخته می‌شود. دیوارها نیز از آجر و سنگ قلوه رودخانه و ملات ساروج که نوعی آهک‌ بندی بوده، پوشیده شده ‌است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب