آخرین به روز رسانی: یک شنبه 16 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: یک شنبه 16 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 01 شهریور 1402
کد خبر: 5789
تعداد بازدید: 145

در دیدار نماینده دزفول با وزیر میراث‌فرهنگی مطرح شد

نیاز 50 میلیارد ریالی برای راه‌اندازی دبیرخانه شهرجهانی کپوبافی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواستار اختصاص اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی به‌منظور مرمت و بازسازی خانه گلچین و نیل‌ساز به عنوان دبیرخانه شهر جهانی کپوبافی شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیداحمد آوایی نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا خادم سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی شهرستان دزفول، باحضور در دفتر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با سیدعزت‌الله ضرغامی دیدار و گفت‌‎وگو کردند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در دیدار با ضرغامی اظهار داشت: همان‌گونه که استحضار دارید دزفول به عنوان شهر جهانی کپو از سوی سازمان شورای جهانی یونسکو معرفی شده است؛ بنابراین باتوجه به معیارها و استانداردهای بین‌المللی شهرهای جهانی، باید مکانی سنتی و قدیمی به عنوان دبیرخانه دائمی داشته باشند.

او افزود: ضرورت دارد وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به تخصیص اعتبار 50 میلیارد ریالی بابت مرمت و بازسازی خانه گلچین و نیل‌ساز که به عنوان محل دبیرخانه شهر جهانی مشخص و معرفی شده است اقدام لازم را مبذول کند .
 
آوایی در ادامه این نشست با بیان این‌که شهرستان دزفول با مساحت  ۴۷۶۲ کیلومتر مربع از لحاظ وسعت و جمعیت دومین شهر بزرگ استان و بزرگترین شهر در شمال استان خوزستان است تصریح کرد: پراکندگی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در سطح کل شهرستان وجود دارد که در این بین ۸۰ درصد شهرستان در مناطق کوهستانی (بخش‌های سردشت و شهیون) قرار دارد که باتوجه به این که اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول فقط یک وسیله نقلیه ( خودرو ) دارد، بازرسی و حفاظت از آثار و جاذبه‌های گردشگری و ... با توجه به بُعد مسافت‌ها که بعضاً حدود ۷ الی ۸ ساعت ( منطقه احمد فداله )  از مرکز شهرستان فاصله دارند به سختی در حال انجام است که از این‌رو، خواهشمندیم وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به اختصاص حداقل دو وسیله نقلیه برای اداره شهرستان دزفول اقدام کند.

او همچنین با اشاره به این‌که بافت تاریخی شهرستان دزفول جزو با ارزش‌ترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آید گفت: در منابع تاریخی، دزفول به نام "شهر آجر" معروف است؛ ولی از آنجا که این شهر در طول زمان به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی در اثر اصابت صدها موشک، توپ و خمپاره جنگی آسیب‌های فراوانی بر آن ایجاد شده است، به‌منظور احیاء، بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی این شهر، نیاز مبرم به تخصیص و تأمین اعتبار مستمر از سوی آن وزارتخانه محترم است که در این راستا برای شروع و آغاز به‌کار در سال جاری به اختصاص ۹۰ میلیارد تومان نیاز است.

در پایان این نشست، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دستورات لازم درخصوص موضوعات مطرح‌شده در این نشست را صادر کرد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب