آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
دوشنبه 19 مهر 1400
کد خبر: 4427
تعداد بازدید: 194

تمدید مهلت ارسال آثار به چهارمین مسابقه عکاسی از آیین‌های عزاداری محرم در ایران

مهلت ارسال آثار به چهارمین مسابقه عکاسی از آیین‌های عزاداری محرم در ایران تا ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

به‌‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان به نقل از میراث‌آریا، چهارمین مسابقه ملی عکاسی از آیین‌های ویژه عزاداری محرم در ایران با اهدف آگاهی‌افزایی درباره فرهنگ و تمدن اسلامی‌ایرانی به ویژه فرهنگ و هنر عاشورایی در سطح جامعه، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه با معرفی و به تصویر کشیدن جلوه‌های خاص عزاداری به‌ویژه محرم و اربعین در نقاط مختلف کشور، مستندسازی مراسم خاص محرم و اربعین به عنوان یکی از مصادیق روشن میراث‌فرهنگی ناملموس، معرفی عزاداری‌های ویژه مناطق مختلف کشور به‌منظور بسط و توسعه گردشگری مذهبی، برگزار می‌شود.

این حرکت فرهنگی، فرصتی برای ثبت و شناسایی آیین‌ها و مراسم ویژه این رویداد در جای جای کشور، پرهیز از اشاعه خرافه‌پرستی و برخی انحرافات در مراسم عزاداری و نکوداشت خرده فرهنگ‌ها و باورهای آیینی و تاریخی است.

با توجه به رویکرد اصلی این رویداد که ثبت میراث ناملموس در حوزه فرهنگ عامه با موضوع عزاداری‌های ویژه محرم و عاشورای حسینی است، گرایش اصلی عکاس باید حوزه عکاسی مستند، خبری و قوم‌نگارانه باشد.

موضوع محوری این رویداد، ثبت صادقانه و هنرمندانه آیین‌های ویژه عزاداری محرم در ایران است. عکاسان باید با در نظر داشتن بن‌مایه شناخت تاریخی، نظام نشانه‌گان، کهن الگوها و باورهای تجسم‌یافته در آیین‌های ویژه عزاداری محرم و رعایت مولفه‌های شخصی و خلاقیت در مقام خالق اثر هنری  با آثار فاخر خود در این رویداد فرهنگی مشارکت داشته باشند.

این رویداد در یک بخش و به شکل رقابت در میان آثار تک عکس برگزار خواهد شد و هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۱۴ اثر ارسال کند. شرکت‌کنندگان ابتدا باید در سامانه مسابقه  ثبت‌نام کنند.

علاقه‌مندان تا ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند تا در این مسابقه عکاسی شرکت کنند. دبیرخانه این مسابقه در دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد تهران واقع در خیابان آزادی، تقاطع بزرگراه یادگار امام، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.

چهارمین مسابقه ملی عکاسی از آیین‌های ویژه عزاداری محرم در ایران توسط دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود و شرکت حامیان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایرانیان با مشارکت انجمن مجموعه‌داران ایران و مرکز میراث ناملموس تهران به‌عنوان حامیان و مجریان طرح هستند.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب