آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 09 فروردین 1396
کد خبر: 2132
تعداد بازدید: 971

نخستین موزه راه آهن در خوزستان راه اندازی می شود

با همکاری مشترک راه آهن و میراث فرهنگی، نخستین موزه راه آهن خوزستان در شهرستان اندیمشک راه اندازی می شود.

نخستین موزه راه آهن در خوزستان راه اندازی می شود
با همکاری مشترک راه آهن و میراث فرهنگی، نخستین موزه راه آهن خوزستان در شهرستان اندیمشک راه اندازی می شود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان؛ در نشست مشترک عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تفاهم نامه همکاری امضا شد که راه اندازی نخستین موزه راه آهن خوزستان مهمترین موضوع آن بود.
خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نشست مشترک بیان کرد: راه آهن نقش محوری در شکل گیری اندیمشک در دوره معاصر داشته است از این رو محوری ترین موضوع تفاهم نامه، موزه راه آهن است که همزمان با سالگرد 90 سالگی راه آهن راه اندازی می شود.
وی با اشاره به جایگاه ارزنده خوزستان به لحاظ میراث فرهنگی در کشور و جهان گفت: مجموع گنجینه های خوزستان، چه آنچه که به دست آمده و چه آنچه در دل زمین نهفته است، به لحاظ تنوع، گستردگی و ارزش تاریخی - فرهنگی کم نظیر است و استان از این بابت جایگاه نخست کشور را دارد و این نکته ای است که شاید کمتر به آن توجه شده است.
وی افزود: 15 هزار هکتار محوطه تاریخی و بیش از 945 بنا و محوطه ثبت ملی شده، نشان از گستردگی میراث فرهنگی در این استان است و ارزشمندی آن به این است که سه اثر ثبت جهانی از طرف یونسکو داریم که برخی بالغ بر 600 هکتار مساحت دارد.
نشان با اشاره به یافته های ارزشمند در چند سال اخیر  گفت: در چند سال گذشته چند کاوش ارزشمند به لحاظ یافته های علمی در خوزستان در حال انجام است که شامل منطقه شمی شهرستان ایذه، چغاسفلی زیدون بهبهان، هفت تپه شوش و شهر تاریخی جندی شاپور است که هرکدام عمدتا بالای چند قرن و بلکه چند هزاره آثار و یافته های میراث فرهنگی را برای ما نمایان می سازد.
وی با بیان اینکه قابلیت های گردشگری خوزستان به لحاظ تنوع و گستردگی کم نظیر است، اظهار کرد: خوزستان با داشتن 6 رودخانه پرآب جاری از جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی برخوردار است.  و شعار گردشگری امسال نیز بر موضوع گردشگری آبی تاکید می کند. به دلیل همین تنوع و تعدد، شعار امسال گردشگری استان "ایران را در خوزستان ببینید" تعیین شد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: تنوع منابع اقتصادی در خوزستان همچون نفت، گاز،  فولاد و پتروشیمی یکی از دلایلی است که سبب شده به توسعه گردشگری در خوزستان توجه چندانی نشود.
نشان با اشاره به برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر خوزستان بیان کرد: برنامه ای منسجم با عنوان نوروزگاه امسال در همه شهرهای استان برگزار شد که با توجه به قابلیت های هر شهر برنامه های آیینی و فرهنگی آن شهر به نمایش درآمد و در این بین شهرستان اندیمشک در نوروز امسال نمونه بود.
سعید رسولی، عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، ایستگاههای راه آهن مشمول قانون توسعه گردشگری می شوند و باید تبدیل به محلی فرهنگی تفریحی برای خدمت رسانی به مردم شوند. به همین دلیل تفاهم نامه ای مشترک میان راه آهن و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان امضا شد که مهمترین موضوع آن احداث موزه راه آهن در اندیمشک است.
وی خاطرنشان کرد: سال آینده این موزه یکی از اهداف اصلی بازدید از شهرستان اندیمشک خواهد شد.
رسولی با اشاره به عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته گفت: سال 95 در حالی به پایان رسید که رکورد حمل بار با حجم 40.4 میلیون تن زده شد. همچنین در حوزه جابجایی مسافر از 25 اسفند تا شامگاه روز گذشته ا میلیون و 200 هزار مسافر جابجا شدند که انتظار می رود این آمار امشب به حدود 1 میلیون و 290 هزار نفر هم برسد. این رشد 4 درصدی حمل مسافر در حالی است که 350 واگن مسافربری فرسوده از رده خارج شد.
وی با اشاره به افزایش 10 درصدی ضریب اشتغال افزود: نظارت جدی تری امسال در دستور کار قرار گرفت که منجر به ارتقا کیفیت شد و باید به سمتی رفت که ایستگاه های راه آهن منجر به هویت بخشی شهر شوند.
گفتنی است این نشست با حضور عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه آهن زاگرس، فرماندار اندیمشک، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در محل اداره کل راه آهن زاگرس شهرستان اندیمشک برگزار شد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب