آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
دوشنبه 13 آذر 1402
کد خبر: 5968
تعداد بازدید: 264

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش خبر داد:

ساماندهی و مرمت قلعه شوش به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی کشور

طرح ساماندهی، حفاظت و مرمت قلعه باستان‌شناسی شوش با بررسی و برنامه‌ریزی کارشناسی و براساس شرایط و اولویت‌های موردنیاز بنا، پس از چند سال وقفه بار دیگر آغاز شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اعلام این خبر افزود: در همین راستا، پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت این بنای تاریخی عظیم، نسبت به اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه اقدام کردیم که این عملیات در حال انجام هستند .

علی بویری ادامه داد: با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز عملیات برچیدن و حذف مداخلات درحال اجرا است.

او با بیان این‌که اصلاح سیستم ذخیره و انتقال آب نیز از دیگر اقدامات در حال اجرا در راستای ساماندهی بنا است افزود: مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیرهای دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از بخش‌های دیگر این فصل از طرح ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به‌شمار می‌رود .

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به این‌که این قلعه در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌یژه موریانه قرار گرفته بود، اضافه کرد: با هدف حذف و مقابله با این آفات، مطالعات و آزمایش‌هایی نیز در دست پیگیری و اقدام است.

قلعه باستان‌شناسی شوش که به نام‌های دیگری همچون قلعه فرانسوی‌ها یاقلعه دمورگان نیز معروف است، در سال ۱۸۹۷ میلادی توسط ژاک دمورگان سرپرست هیأت باستان‌شناسی فرانسه در ایران و به‌منظور ایجاد مکانی امن و مناسب برای استقرار کاوشگران فرانسوی، توسط معماران ایرانی با طرحی برگرفته از قلعه‌های قرون وسطایی اروپایی بر بخشی از تپه آکروپل شوش ساخته شد.

در ساخت قلعه، از آجرهای مصالح تاریخی به دست‌آمده از کاوش و حفاری‌های شوش استفاده شده که از این بابت به موزه آجر ایران نیز معروف است؛ از سویی دیگر، این قلعه به عنوان بزرگترین و نخستین پایگاه باستان‌شناسی منطقه و ایران نیز شناخته می‌شود.

قلعه باستان‌شناسی شوش در تاریخ دهم مهرماه 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این قلعه هم‌اکنون محل استقرار پایگاه میراث‌جهانی شوش است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب