آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
چهار شنبه 16 دی 1394
کد خبر: 1478
تعداد بازدید: 2371

استاندار خوزستان ؛ ایجاد زیرساخت‌های دایمی گردشگری در فصول مسافرت‌

جلسه ستاد نوروزی استان خوزستان صبح دوشنبه (15 دی 94) در استانداری برگزار شد.
استاندار خوزستان ؛
ایجاد زیرساخت‌های دایمی گردشگری در فصول مسافرت‌













عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان در نقطه جغرافیایی واقع شده که اتفاقاتی در آن رخ داده است و این اتفاقات ثابت و ماندگار هستند. 
او ادامه داد: کاروان‌های راهیان‌نور و به تازگی کاروان‌های اربعین با جمعیت‌های کثیر چند میلیون نفری به استان خوزستان می‌آیند و ما پذیرای آن‌ها هستیم. این نوع از گردشگران عمدتا از زیرساخت‌های استان استفاده می‌کنند.  برای همین اگر قرار است خدماتی ارایه شود باید استان ما با دیگر استان‌ها تفاوتی داشته باشد. 
استاندار خوزستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استان اظهار کرد: اگر در استان خوزستان در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافرانی هستیم که سازمان‌یافته هستند، باید این روند ختم به این شود که مهمان‌سرا‌ها، خوابگاه‌ها و... در نقاط گردشگری ما ایجاد شوند تا نفع آن‌ها به استان خوزستان برسد. 
او گفت: کاری که سپاه ولی‌عصر (عج) در مورد راهیان ‌نور انجام داده این است که اختیارات را در استان متمرکز کرده و همین موضوع ختم به این می‌شود که مواردی در آن جا فراهم و در سایر فصول استان خوزستان از آن برخوردار شود. 
مقتدایی بیان کرد: با توجه به حضور این جمعیت در استان بعضی مجموعه‌ها در استان مانند ناوگان حمل و نقل دچار فرسایش می‌شوند. بنابراین باید ظرفیت راه‌آهن و پایانه‌های افزایش یابد. دستگاه‌های دولتی استان باید به این سو حرکت کنند که زیرساخت‌های دایمی با کاربری‌های متفاوت ایجاد شود. 
او تاکید کرد: باید از زمان غیرعملیاتی نسخه بپیچیم و وضع‌مان را با مرکز مشخص کنیم. یعنی اگر مرکز پیشنهاد و نظری در این باره دارد سهم استان ما از آن چیست؟ 
استاندار خوزستان اظهار کرد: با توجه به فشاری که در مقاطع زمانی خاص به دستگاه‌ها و مجموعه‌های استان وارد می‌شود باید به دنبال سهم برای بخش‌های دولتی و دستگاه‌ها برویم. مثلا ناوگان اتوبوس‌رانی ما احیا، برای کسانی که وام خرید اتوبوس می‌خواهند تسهیلاتی ارایه و یا برای بخش هتل‌داری تسهیلات فراهم شود. 
مقتدایی با اشاره به دو ظرفیت گردشگری استان یعنی راهیان‌نور و اربعین گفت: وقتی از راهیان‌نور و اربعین صحبت می‌کنیم بحث حیثیتی و حاکمیتی می‌شود که ما در آن دخالت می‌کنیم و باید برای آن از امکانات استانی بگذاریم. برای همین باید حق و حقوق مردم و سهم استان مشخص شود. باید مشخص شود جایگاه استان کجا است و چه امکانات ویژه‌ای به استان داده می‌شود؟ 
او افزود: دستگاه‌های ما فوق‌العاده زحمت می‌کشند. نیروی انتظامی استان هنوز موضوع اربعین تمام نشده باید برای سفرهای نوروزی و  راهیان ‌نور شروع به کار کند. همه این فعالیت‌ها هزینه و فرسایش دارد اما خدمات ما هر ساله از سال گذشته بهتر می‌شود. 
استاندار اضافه کرد: باید به موازات حضور مسافران نوروزی، راهیان ‌نور و اربعین به عنوان یک پدیده ثابت در استان زیرساخت داشته باشیم. خرمشهر، آبادان، اندیمشک و باقی باید برای پذیرش مهمان تجهیز شوند. خدماتی که به صورت فوق‌العاده در این ایام در استان ما ارایه داده می‌شود باید مشخص شوند. برای همین باید به صورت قانونی و رسمی به ظرفیت‌های استان اضافه شود. 
او ادامه داد: بعد از اربعین به من لوح دادند و از من تقدیر شد برای نوروز هم همین طور. اما آیا می‌دانید مقتدایی پدر دستگاه‌ها را درآورده است؟ سهم خود استان 70 درصد و 30 درصد هم از مرکز به ما رسید. این یعنی استهلاک نیروی انسانی، استهلاک سرمایه انسانی و استهلاک دستگاه‌ها. 
مقتدایی تصریح کرد: باید یک ردیف اعتبار در بحث گردشگری به صورت فوق‌العاده در قالب تملک دارایی به استان ما داده شود و آن را به صورت گلوبال داشته باشیم. یک ردیف به صورت مستقل که مربوط به مناسبت‌های خاص باشد. 
وی خاطرنشان کرد: زوار وقتی به مشهد یا قم می‌روند به صورت مستقیم روی اقتصاد منطقه اثر می‌گذارند. مثلاً 90 درصد اقتصاد قم از راه زوار و فروش مهر، تسبیح، رحل قرآن، سوهان و... است. باید ببینیم اثر اقتصادی حضور زوار در قم چه قدر است؟ روی زندگی مردم چه قدر تاثیر دارد؟ در مشهد چطور؟
او ساماندهی بخش اقتصادی استان در زمینه گردشگری را ضروری شمرد و بیان کرد: استان خوزستان در جنوب غربی کشور در دوران دفاع مقدس نقش ویژه‌ای داشته است که باید آن را حفظ کنیم. جنبه زیارتی این استان جای خود را دارد اما از ظرفیت اقتصادی آن استفاده نکرده‌ایم. عرضه محصولات ما به چه شکلی باید باشد تا به آن پیوند بخورد؟ 
استاندار خوزستان توضیح داد: ‌بازارچه‌ها، غذاخوری‌ها و ‌خوابگاه‌ها باید ساماندهی‌ شوند. مدیریتی باید باشد و آن را هدایت کند؛ هر چند فصلی باشد. 
سپس احمد سیاحی، معاون استاندار خوزستان، گفت:‌ این جلسه ویژه ساماندهی و ارتقای خدمات سفر است. جلساتی که هر ساله برگزار می‌شود به منظور توسعه گردشگری داخلی، همگام کردن و استحکام دستگاه‌ها برای رفاه حال گردشگران است. امسال 2 دستورالعمل از ستاد مرکزی خدمات سفر نوروزی مربوط به میراث فرهنگی و دیگر از وزارت کشور مربوط به استانداری اعلام شد. 
او ادامه داد:‌ در نوروز سال گذشته رتبه دوم را در کشور از نظر  تعداد مسافران نوروزی داشتیم اما در نوروز 94 به دلیل شرایط جوی آمار گردشگران‌مان پایین آمد و سال گذشته کاروان راهیان نور از 36 نقطه دیدن کردند. 
سیاحی بیان کرد: ‌امسال با توجه به شرایط جوی مناسب، وضعیت استان و کارهایی که در بحث راه‌ها و جاده‌ها انجام شد پیش‌بینی می‌شود که مسافران نوروزی سال 95 افزایش یابند. برای همین باید امسال نظم خاصی داشته باشد. 
او با اشاره به کمیته‌ها خدمات سفر استان گفت:‌ از جمله آن‌ها می‌توان به کمیته امداد و نجات، کمیته امنیت و ترافیک، کمیته امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ‌کمیته برنامه‌ریزی و آمار، کمیته اسکان و رفاه، کمیته تنظیم بازار، کمیته بهداشت و سلامت و محیط زیست و کمیته اطلاع‌رسانی، عملکرد و امور فرهنگی اشاره کرد که همگی به ریاست استاندار است. 
معاون استاندار خوزستان یادآوری کرد:‌ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت که اکنون باید این اقدامات بازنگری مجدد شوند تا بتوانیم وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته ایجاد کنیم. 
در ادامه محمدعلی خلیلی، معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، گفت:‌ خوشبختانه امسال نیز کمیته‌ای را در میراث فرهنگی تشکیل دادیم. همچنین اطلاعات ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان در حال جمع‌آوری است تا با فرآیندی بهتر در زمان مناسب برای آن برنامه‌ریزی کنیم. 
او گفت:‌ بروشورهایی در حال تهیه است و آمادگی داریم تا غرفه‌های صنایع ‌دستی را در همه یادمان‌ها با برنامه و هماهنگی سپاه ولی‌عصر (عج) و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس راه‌اندازی کنیم. 
ﺳﺮﺩﺍﺭ محمد ﻋﻠﻲ‌ﭘﻮﺭ، ﻣﺪﻳﺮ ﻛﻞ ﺣﻔﻆ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺮ ﺍﺭﺯ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش‌های ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ، هم گفت: در خصوص راهیان‌نور از سوی سردار فیروز‌آبادی ابلاغی جهت موضوعات مختلف بنیاد ﺣﻔﻆ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺮ ﺍﺭﺯ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش‌های ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ استان ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ انجام شده است. کمیته‌ای در این جهت تشکیل شده که یکی از آن‌ها مربوط به راهیان‌نور است. 
او ادامه داد: شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار به ریاست استاندار جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن جلسه تصویب شد مدیریت دستگاه‌های اجرایی مانند هلال احمر، علوم پزشکی، مخابرات، جهاد کشاورزی، شرکت ملی فرآورده‌های نفتی، فرمانداران هویزه، حمیدیه و شادگان به این کمیته ملحق شوند. همچنین ارتش نسبت به پل شناور شهید حاجیان اقدام کند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به افزایش جایگاه‌های سوخت در مسیر اقدام کند، بانک‌های عامل نسبت به فعال‌سازی خودپرداز در مسیر اقدام کنند، نیازمندی‌های یادمان‌ها تا 15 دی 94 به دبیرخانه ارایه شوند و بازارچه‌های مرزی ساماندهی و در دانشگاه علوم پزشکی تمهیدات لازم فراهم شود. 
او تاکید کرد:‌ لازم است تا کاروان‌های راهیان‌ نور از مسیرهای ورودی استان کنترل و ساماندهی و استقبال و خدمات‌دهی از آن جا برنامه‌ریزی شود. 
در پایان این جلسه فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نقطه نظرات‌شان را درباره بهتر شدن سفرهای نوروزی ارایه دادند.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب