آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
جمعه 21 اسفند 1394
کد خبر: 2040
تعداد بازدید: 4997

آبادان

آبادان در جنوب غربی استان خوزستان و در ارتفاع دو متری از سطح دریا واقع شده است. آبادان شبه جزیره ای است که از جانب شمال به رودخانه بَهمَنشیر و شهرستان های شادگان و خرمشهر، از شرق نیز به رودخانه بهمنشیر و شهرستان بندر ماهشهر، از غرب به اَروندرود (هَمریزش رودهای دِجله، فُرات، کارون) و مرز کشور عراق و از جنوب به خلیج فارس محدود شده است. این شهر دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. شهرستان آبادان دارای دو بخش «اروندکِنار» و «مرکزی»، سه شهر«اروندکنار»، «آبادان» و «چوئبده» و شش دهستان است. آبادان پس از اهواز یکی از مهم ترین شهرهای استان است. این شهر یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین شهرهای ایران قبل از حمله کشور عراق به ایران به ‌شمار می‌رفت و با آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق در سال 1359 هجری شمسی مورد حملات گسترده دشمن قرار گرفت و پس از ویرانی‌های فراوان و عملیات بزرگ ثامن الائمه از محاصره آزاد شد. اقتصاد این منطقه بر پایه صنعت نفت و پالایشگاه نفت آبادان (اولین تصفیه خانه نفت ایران و یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های صادرکننده نفت در جهان)، پتروشیمی و منطقه آزادِ اروند (شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) به علت هم‌جواری با کشورهای عراق و کویت، با داشتن ظرفیت حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی پس از منطقه آزاد ماکو و قشم بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران به شمار می‌رود و فعالیت های تجاری، صنعتی، گردشگری، بازرگانی و ترانزیت در آن جریان دارد)، گمرگ، اداره بندر و کشتیرانی، شهرک صنعتی (صنایعی نظیر قطعات بتنی، لوله های پلی اتیلن، شناورسازی، صنایع غذایی، لوازم خانگی، تولید مصالح ساختمانی وغیره )، فرودگاه بین‌المللی، صید و صیادی، صنایع دستی (جاروهای بافته شده با برگ درخت خرما (سعف) و تولیدات بافته شده از لیف و خوشه «پَنگ» این درخت وحصیربافی)، صنایع دریایی (توربافی و ساخت وسایل تزئینی از صدف)، احرام بافی، قالیبافی، گلیم بافی، سفالگری وغیره) و ورزش (فوتبال) قرار گرفته است. خرما (بیشترین تولید در سطح استان)، ادویه، ماهی و میگو از مهم ترین سوغات این شهر به شمار می روند.

 

مسجد رنگونی ها:
مسجد رنگوني‌ها : اين مسجد، يكي از زيباترين مساجد شهر است كه توسط كارگران پاكستاني و هندي شاغل در صنعت نفت آبادان در سال1920 ميلادي ساخته شد. مسجد به مسلمانان اهل سنت تعلق دارد و معماري آن تلفيقي از معماري ايراني ـ اسلامي و شبه قاره‌ی هند است. اين بنا با قدمت 85 سال داراي شبستان، حياط اصلي و مؤذنه است.

سال ۱۲۹۱شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان نخستين واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فراورده‌های نفتی در خاورميانه آغاز به کار کرد. با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند. به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین‌های شرکت نفت آمدند و بالاخره با موافقت این شرکت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال ۱۲۹۹ خورشیدی بنای آن نهاده شد.
مسجد رنگونی‌ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربه فرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است . این بنای تاریخی در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید. در ادامه گزارش تصويري از اين مسجد را ملاحظه مي كنيد.



موزه تاریخی آبادان:

موزه آبادان قدیمی‌ترین موزه خوزستان است و در سال 1338 گشایش یافت. این موزه، آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف تاریخ در خود جای داده است. بنیانگذار موزه آبادان، علی هانیبال بود که آن را با همکاری شرکت نفت پایه‌گذاری نمود. از ویژگی‌های موزه آبادان می توان به ساختمان گنبدی شکل آن اشاره کرد که از مقبره دانیال نبی در شوش الهام گرفته است. ارتفاع گنبد 22/5 متر است.گنبد مخروطی شکل موزه، دارای 8 ستون اصلی می‌باشد. ستون ها از راس به هم پیوسته‌اند. بنای موزه در ابتدا دارای 4 تالار برای نمایش مجموعه آثار باستانی، مردم‌شناسی و هنرهای ملی بود. موزه دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است. آثار حاصل از کشفیات حفاری‌های شوش و آثاری از دوران صفوی و قاجار در تالار اصلی به نمایش درآمده اند. بخشی از موزه به آثار مردم‌شناسی و هنرهای سنتی اختصاص دارد. در تالار جنبی موزه، نمایشگاه‌های موقت دائر می‌شود.

نشانی:آبادان ابتدای خیابان 15 احمد آباد

ساعات بازدید: بهار و تابستان(9 الی 19)       پاییز و زمستان(8 الی 17)



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب