آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 8 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 09 فروردین 1396
کد خبر: 2136
تعداد بازدید: 1121

جشنواره‌ی نوروزگاه در دزفول برگزار شد

جشنواره نوروزگاه شهرستان دزفول همراه با اجرای برنا مه‌های متنوع در محل بوستان دولت برگزار شد.

جشنواره‌ی نوروزگاه در دزفول برگزار شد
جشنواره نوروزگاه شهرستان دزفول همراه با اجرای برنا مه‌های متنوع در محل بوستان دولت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی خوزستان، رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به برگزاری جشنواره نوروزگاه اظهار کرد: این جشنواره در بخش های مختلف شامل نمایشگاه صنایع دستی، سوغات، غذای محلی، برپایی سیاه چادر اقوام، شاهنامه خوانی و موسیقی محلی برگزار شد.
حجت آریایی نیا افزود: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات از اول فروردین تا کنون در محل بوستان دولت شهر دزفول ادامه دارد.  
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به روز ملی کلوچه دزفول گفت: همچنین به مناسبت روز ملی کلوچه دزفول، این کلوچه سنتی در محل حمام کرناسیون پخت و عرضه شد. به طورکلی شهر دزفول یکی از شهرهای قدیمی و اصیل ایرانیست و فرهنگ غنی و متنوعی دارد. کلوچه های سنتی دزفول یکی از نمودهای فرهنگ محلی این شهر محسوب می شود که در جای جای مراسمات و فرهنگ این شهر حضور دارد.
وی ادامه داد: به خاطر طعم خوشمزه و سنتی بودن آنها، استقبال خوبی از طرف مردم شهر و میهمانان و گردشگران از این کلوچه ها شده و تولید این کلوچه در سطح شهر گسترش چشمگیری یافته به گونه ای که مغازه های پخت و عرضه کلوچه در تمام خیابان های اصلی دزفول به وفور مشاهده می شود.
آریایی نیا در این باره گفت: کلوچه سنتی از جمله سوغات دزفول است که به لحاظ کیفیت و نداشتن مواد نگهداره مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گرفته است. بسیاری از مسافران و گردشگران نوروزی که از شهرها و استانهای مختلف کشور به دزفول سفر کرده اند از کلوچه سنتی دزفول به عنوان سوغاتی با کیفیت نام می برند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول کلوچه دزفول به همراه کلوچه شوشتر که ویژگی مشابهی دارند سال گذشته به عنوان یک سوغات ویژه ثبت ملی شدند.
وی افزود: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کلوچه دزفول و شوشتر را به لحاظ کیفیت و ویژگی های منحصر بفرد شاخص دانستند.
گفتنی است؛ شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان با وجود جاذبه های تاریخی، زیارتی و طبیعی از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است. بیش از 100 نوع صنایع دستی در دزفول به صورت کلی و جزئی در حال تولید است. صنایع دستی دزفول شامل 50 تا 60 شاخه اصلی و بیش از 100 زیرشاخه است که توسط هنرمندان دزفولی تولید می شوند. تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب