آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
جمعه 14 شهریور 1399
کد خبر: 3852
تعداد بازدید: 296

کاوشگر فرانسوی تپه‌‌های خوزستان درگذشت

دکتر ژنویو دولفوس، باستان‌شناس فرانسوی و کاوشگر تپه‌های جعفرآباد، جوی و بندبال (خوزستان) روز شنبه هشت شهریور ماه در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، دولفوس در اوایل دهه چهل خورشیدی پس از پیوستن به مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، پژوهش‌های میدانی باستان‌شناسی را در سوریه و فلسطین آغاز و در اواخر این دهه بعنوان معاون ژان پرو به هیات کاوش‌های شوش در ایران پیوست. دولفوس علاوه بر پژوهش‌های میدانی متعدد خود در غرب آسیا، در انتشار پانزده مجلد از گزارش‌های هیات پژوهش‌های باستان‌شناسی فرانسه در ایران نقش مهمی ایفا کرد و علاوه بر این به مدت ده سال سردبیری مجله پالئورینت را به عهده داشت.

با اینکه دکتر دولفوس در چند دهه گذشته در اردن به فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسی خود ادامه داد، اما همچنان ایران و دوستان ایرانی را به یاد داشت و همواره با سخاوت آماده کمک به دانشجویان و علاقه‌مندان باستان‌شناسی ایران بود.

در سال‌های اخیر متاسفانه به علت بیماری و مشکلات جسمانی مرتبط به آن روزهای سختی را سپری کرد و سرانجام صبح شنبه گذشته چشم از جهان فروبست.

موزه ملی ایران و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان درگذشت این پژوهشگر سخت کوش را به خانواده، دوستان، شاگردان پیشین، همکاران و جامعه باستان‌شناسی تسلیت می‌گوید.

برخی از یافته‌های کاوش تپه‌های جعفرآباد، بندبال و جووی در گالری دوره نوسنگی موزه ایران باستان در معرض دید علاقه‌مندان است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب