آخرین به روز رسانی: جمعه 14 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 14 اردیبهشت 1403
یک شنبه 24 دی 1402
کد خبر: 6026
تعداد بازدید: 139

بازدید سفیر بلاروس از چغازنبیل و میراث‌جهانی شوش

سفیر جمهوری بلاروس در تهران در سفر به خوزستان از زیگورات چغازنبیل، موزه و محوطه میراث‌جهانی شوش بازدیدکرد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، روز گذشته، "دیمیتری کولتسوف" سفیر جمهوری بلاروس در ایران و هیأت‌همراه، طی سفری غیر رسمی از موزه و محوطه‌های میراث‌جهانی شوش، زیگورات چغازنبیل و موزه هفت‌تپه بازدید کردند.

سفیر جمهوری بلاروس در این سفر ضمن بازدید از موزه شوش، دفتر یادبود این موزه را امضاء کرد و با ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی شهرستان شوش و تاریخ هفت‌هزار ساله این شهر باستانی آشنا شد.

دیمیتری کولتسوف روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه نیز در نشست هم‌اندیشی با هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز روابط تجاری میان این کشور و استان خوزستان را دارای چشم‌انداز و دورنمای روشن دانست و خواهان توسعه همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی با این استان شده است.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزارساله تمدن عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده که آثار به جامانده از آن تمدن باشکوه، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

شوش که در شمال خوزستان قرار دارد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و آثار ارزشمند و منحصر به‌فرد تاریخی و مذهبی نظیر حرم دانیال نبی(ع)، آرامگاه دعبل خزاعی شاعر شهیر اهل بیت (ع)، آپادانا، آکروپل، شهر شاهی، شهر پیشه‌وران، کاخ اردشیر دوم، محوطه باستانی و اثر جهانی چغازنبیل در هفت‌تپه از مقصدهای مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود.

شوش باوجود مناطق عملیاتی هشت سال دفاع‌مقدس، مناطق گردشگری طبیعی چون جنگل و بیشه کرخه و حرم حضرت دانیال نبی(ع) همچنین دو اثر ثبت‌جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی یکی از مقاصد اصلی مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان‌نور است.

در این شهر تاریخی عیلامی‌ها، آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، بابلی‌ها و ساسانیان حکمرانی داشته‌اند؛ شهر باستانی شوش در استان خوزستان در جنوب‌غربی ایران واقع است و از حدود سال چهار هزار و ۲۰۰ پیش از میلاد مسیح، نقشی بسیارمهمی در روابط میان بین‌النهرین باستان و سرزمین ایران داشته است.

کشور بلاروس همسایه ایران نیست اما از آنجایی که در منطقه اوراسیا واقع شده است و مشارکت نزدیکی با کشور روسیه دارد جزو کشورهایی به شمار می‌رود که می‌تواند در مدار همکاری تجاری با ایران قرار داشته باشد.

کشور بلاروس از جمله‌ کشورهائی است که طی ۳۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک میان این کشور و ایران به سطح بالایی به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی رسیده است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب